Terug
Gepubliceerd op 23/12/2024

2024_GR_00225 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling

gemeenteraad
ma 16/12/2024 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Govaerts, schepen; Willy Wilms, raadslid; Karolien Eens, burgemeester; Nancy Sanen, schepen; Guido Steurs, schepen; Dirk Camps, raadslid; Ronny Carmans, raadslid; Ans De Jong, raadslid; Bob Geyskens, raadslid; Wouter Janssen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Johan Moonen, raadslid; Liliane Moonen, raadslid; Eric Verboven, voorzitter; Kurt Vermeyen, schepen; Evy Van Doninck, raadslid; Bieke Nobels, raadslid; Nancy Lucas, raadslid; Roger Croonenborghs, raadslid; Bekir Kablan, raadslid; Tatjana Tysiak; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Liesbet Geyskens, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Serge Van den Bossche, raadslid; An Van Dingenen, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2024_GR_00225 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling 2024_GR_00225 - Retributie op afgifte administratieve stukken sector Ruimte - Vaststelling

Motivering

Argumentatie

Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken. De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.

De financiƫle toestand van de gemeente.

Juridische grond

Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen;

Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 01 januari 2025 wordt er een retributie geheven op de afgifte van allerlei administratieve stukken.

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.

Artikel 2

De tarieven voor de afgifte worden als volgt vastgesteld:

2°1 voor een dossierkost: € 20,00

2°2 voor de kost opstart omgevingsonderzoek: € 30,00

2°3 per aangetekend schrijven: € 10,00

2°4 voor advies INTER: € 150,00

2°5a per goedgekeurd lot: € 30,00

2°5b per bijkomende wooneenheid/lot: € 30,00

2°6 voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier: € 20,00

2°7 voor een stedenbouwkundig attest: € 25,00

2°8 voor een planologisch attest: € 100,00

2°9 voor een socio-economische vergunning: € 100,00

2°10 voor een opname in het vergunningsregister: de dossierkost

2°11 voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoek op verzoek (geen retributie op afleveren attest):

  • zelfstandige woning € 70,00
  • niet-zelfstandige woning (gebouw) € 90,00
  • niet-zelfstandige woning (per kamer) € 15,00

2°12 voor publicatiekosten: deze worden één op één doorgerekend.

Artikel 3

Zijn vrijgesteld van deze retributie:

• aanvragen en meldingen van gemeentebesturen, AGB's, OCMW's en verenigingen lid van een gemeentelijke adviesraad;

• aanvragen en meldingen van overheidsinstanties, intercommunales waarin de gemeente participeert, sociale huisvestingsmaatschappijen en instellingen met het oog op sociale tewerkstelling, met uitzondering van de kosten voor het organiseren van het openbaar onderzoek en de publicatiekosten voor het openbaar onderzoek;

• meldingen van overname en naamswijzigingen.

Artikel 4

De retributie is contant betaalbaar op het ogenblik van de aanvraag van het administratieve stuk.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.