Er wordt een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken. De tarieven worden vastgesteld in een retributiereglement.
De financiƫle toestand van de gemeente.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen;
Het decreet van 28 april 1993 en latere wijzigingen;
Vanaf 01 januari 2025 wordt er een retributie geheven op de afgifte van allerlei administratieve stukken.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke personen of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd.
De tarieven voor de afgifte worden als volgt vastgesteld:
2°1 voor een dossierkost: € 20,00
2°2 voor de kost opstart omgevingsonderzoek: € 30,00
2°3 per aangetekend schrijven: € 10,00
2°4 voor advies INTER: € 150,00
2°5a per goedgekeurd lot: € 30,00
2°5b per bijkomende wooneenheid/lot: € 30,00
2°6 voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier: € 20,00
2°7 voor een stedenbouwkundig attest: € 25,00
2°8 voor een planologisch attest: € 100,00
2°9 voor een socio-economische vergunning: € 100,00
2°10 voor een opname in het vergunningsregister: de dossierkost
2°11 voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoek op verzoek (geen retributie op afleveren attest):
2°12 voor publicatiekosten: deze worden één op één doorgerekend.
Zijn vrijgesteld van deze retributie:
• aanvragen en meldingen van gemeentebesturen, AGB's, OCMW's en verenigingen lid van een gemeentelijke adviesraad;
• aanvragen en meldingen van overheidsinstanties, intercommunales waarin de gemeente participeert, sociale huisvestingsmaatschappijen en instellingen met het oog op sociale tewerkstelling, met uitzondering van de kosten voor het organiseren van het openbaar onderzoek en de publicatiekosten voor het openbaar onderzoek;
• meldingen van overname en naamswijzigingen.
De retributie is contant betaalbaar op het ogenblik van de aanvraag van het administratieve stuk.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.