Tijdens de gemeenteraadszittingen worden door de algemeen directeur de notulen en het zittingsverslag gemaakt die door de gemeenteraad moeten worden goedgekeurd.
De gemeenteraad moet de dotatie van de gemeente Tessenderlo aan de IPZ Beringen-Ham-Tessenderlo voor 2024 goedkeuren. Voor 2024 bedraagt de dotatie € 2.020.630,00.
Er wordt voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 op de door het Vlaams Gewest heffing op ongeschikte en onbewoonbare woningen 50,00 opcentiemen geheven. Het bedrag van de heffing is afhankelijk van het kadastraal inkomen van de ongeschikte en onbewoonbare woning.
Er wordt voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 op de door het Vlaams Gewest heffing op leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten 50,00 opcentiemen geheven. Het bedrag van de heffing is afhankelijk van het kadastraal inkomen van het leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsgebouw.
Voor de aanslagjaren 2024-2025 wordt ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de tweede verblijven op het grondgebied van de gemeente. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het tarief aan te passen in overeenstemming met de fusie gemeente Ham.
Naar aanleiding van de toetreding van de gemeente Tessenderlo tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de activiteit riolering met ingang op 31 december 2023 dienen een aantal bestaande reglementen aangepast te worden aan de nieuwe richtlijnen van Fluvius.
Naar aanleiding van de toetreding van de gemeente Tessenderlo tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de activiteit riolering met ingang op 31 december 2023 dienen een aantal bestaande retributies aangepast te worden aan de nieuwe richtlijnen van Fluvius.
Naar aanleiding van de toetreding van de gemeente Tessenderlo tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg voor de activiteit riolering met ingang op 31 december 2023 dienen een aantal bestaande subsidiereglementen aangepast te worden aan de nieuwe richtlijnen van Fluvius.
Jaarlijkse subsidieverdeling welzijnsraad.
Voorstel verdeling subsidies voor de Jeugdraad voor een totaal bedrag van € 28.025,50.
Gezien de tweejaarlijkse herziening van de nieuwe drempelbedragen voor overheidsopdrachten, moet het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2021 aangepast worden.
Voorstel voor verdeling subsidies buiten de raden 2023.
Naar aanleiding van de fusie dienen gemeenten Tessenderlo en Ham een keuze te maken tot welke hulpverleningszone zij als samengevoegde en nieuwe gemeente willen behoren.
Er dient een leningsovereenkomst opgemaakt te worden voor de gedane investeringen van AGB Tessenderlo in 2023.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure. De opdracht betreft "Groenonderhoud woonwijken", deze opdracht wordt uitgeschreven voor 1 jaar met stilzwijgende verlenging van 1 jaar.
Deze opdracht werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 5 december 2023.
De opdracht "Groenonderhoud Kraanhof" werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 12 december 2023. Deze opdracht wordt uitgeschreven voor 1 jaar met stilzwijgende verlenging van 1 jaar.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de openbare procedure omwille van het totaalbedrag dat hoger ligt dan € 140.000,00.
Er wordt voorgesteld om de opdracht voor te behouden aan de sociale economie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de omgevingsaanvraag 2023/184/OMV voor de grond gelegen te Solveld te Tessenderlo de zaak van de wegen goed te keuren zodat de voorwaarden en de lasten waaronder de omgevingsvergunning kan verleend worden, kunnen vastgesteld worden.
Het beleidsplan 'Trage wegen' wordt voor voorlopige aanvaarding voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het eindrapport 'Masterplan Tessenderlo-Centrum' wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Om een meer optimale werking te garanderen voor de dienst VDW, is er voor dienstjaar 2023 een investeringsbudget voorzien voor de aankoop van een straatstofzuiger. Er is een bestek opgemaakt met een duidelijke technische fiche zodat de firma's die worden aangeschreven hun beste prijsofferte kunnen indienen. Het bestek hieromtrent wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De aankoop werd besproken met de collega's in Ham.
Toelichting over de stand van zaken en verdere planning door burgemeester Eens.
Naar aanleiding van de fusie tussen Ham en Tessenderlo werd er een ontwerp opgemaakt van een organogram voor de fusiegemeente.
Naar aanleiding van de fusie tussen Ham en Tessenderlo dringen zich een paar noodzakelijke wijzigingen op in de huidige rechtspositieregeling.
Kan de gemeenteraad deze wijzigingen goedkeuren?
De Stuurgroep voor de Limburgse Rechtspositieregeling nodigt het lokaal bestuur van Tessenderlo uit om deel te nemen aan gezamenlijke opdrachten voor de ontwikkeling van een conceptueel kader van een nieuw totaal verloningsbeleid voor de Limburgse besturen.
Na de Regioraad van april 2023 werd een werkgroep opgericht met meer dan 20 lokale besturen via Exello.net Limburg. Deze werkgroep, onder leiding van een stuurgroep van vier besturen (Genk, Hasselt, Houthalen-Helchteren, en Lanaken), heeft workshops gehouden om de HR-uitdagingen binnen lokale besturen te identificeren en heeft de markt geraadpleegd. Hieruit blijkt de behoefte aan een nieuw loonhuis, uitgebreide verloningsmogelijkheden, aanvullende HR-instrumenten en een kosteneffectieve gemeenschappelijke aanpak.
De specifieke aard van de Limburgse arbeidsmarkt voor lokale besturen en de gedeelde uitdagingen motiveren om gezamenlijk te streven naar een collectieve aanpak. De investering in een modern en marktconform kader wordt financieel haalbaar wanneer besturen in Limburg binnen de Regioraad samenwerken.
Om dit te realiseren, nodigt men het lokaal bestuur uit om gezamenlijk de eerste stappen te zetten in het ontwikkelen van een nieuw conceptueel verloningsbeleid, waarbij alle deelnemende partijen eigenaarschap hebben. Dit zal worden gerealiseerd via gezamenlijke opdrachten (fase 1). Verdere stappen in het traject, zoals de keuze voor een model en de uitvoering ervan, zullen nieuwe opdrachten vormen waarbij ons bestuur opnieuw de keuze krijgt om deel te nemen aan de gezamenlijke opdracht (fase 2). Elk bestuur behoudt dus de soevereiniteit om te beslissen over de toepassing van het verloningsbeleid.
Om de eerste fase - het conceptuele nieuwe verloningsbeleid - te realiseren, werd er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de deelnemende besturen. Hierin worden het penhouderschap, de verplichtingen en de financiële aspecten vastgelegd. De deelname is vrijwillig, maar niet vrijblijvend, aangezien het besluit tot toetreding tot de samenwerkingsovereenkomst en de daaruit voortvloeiende afspraken nodig zijn om de gezamenlijke opdrachten tot een succes te maken.
Het is van belang dat ons bestuur vóór 31 december 2023 het besluit tot samenwerking neemt. Dit besluit bevestigt de definitieve samenwerking en dus deelname aan de gezamenlijke opdrachten voor de eerste fase zijnde het realiseren van het concept waar we gezamenlijk eigenaar van worden.
Aangezien het aantal deelnemers wel gevolgen heeft voor de respectievelijke financiële bijdrage van de deelnemende (lokale / provinciale) besturen, wordt er een voorbehoud geformuleerd dat een bestuur zich pas verbindt om de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen wanneer tegen uiterlijk 31 december 2023 is komen vast te staan dat er minimum 20 dan wel minimum 30 (lokale / provinciale) besturen deelnemen aan de samenwerkingsovereenkomst.
Op 27 november 2023 gaf de gemeenteraad de voorlopige goedkeuring aan de nieuwe straatnamen omwille van de fusie, fase 2. Een openbaar onderzoek was in deze procedure geen verplichting, toch heeft het bestuur de bewoners de mogelijkheid gegeven om nieuwe voorstellen in te dienen. 3 nieuwe voorstellen werden ingediend die uiteindelijk ook gekozen zijn. Verdere bezwaren hebben we niet ontvangen. De gemeenteraad kan nu definitief de namen vastleggen.
De woonmaatschappij Wonen in Limburg (WiL) vraagt om een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied.
De gemeenteraad moet een afvaardiging en plaatsvervanger aanduiden voor de algemeen vergaderingen van s-Lim DV voor de huidige legislatuur.
Aan de raadsleden wordt de mogelijkheid geboden om vragen te stellen.
De datum van de eerstvolgende zitting van de GR en RMW wordt meegedeeld.