Op 7 oktober 2022 is een proefopstelling voor een filter op de rijbeweging Neerstraat naar Schoterweg ingericht als eerste van een reeks circulatiemaatregelen uit het mobiliteitsplan van 2020.
Een eerste proefperiode liep tot begin december en werd verlengd tot eind februari. De gemeente heeft in tussentijd een afspraak kunnen maken met de projectontwikkelaars van het Kolmenveld om een tijdelijke parking in te richten op de braakliggende grond ter hoogte van Kolmenpoort. Er dient echter eerst een omgevingsvergunning afgeleverd te worden alvorens de parking gerealiseerd kan worden.
Verder werden door het studiebureau Sweco nieuwe doorrekeningen uitgevoerd van het verkeersmodel om de impact van de schoolstraat in combinatie met de filter te simuleren. Daaruit kwam ook duidelijk het effect van een toename van de verkeersintensiteit op de Stationsstraat naar boven. De afwikkeling verliep vervolgens voornamelijk via Steendriesen. De impact op Weggevoerdenstraat en Stationsstraat richting Heilig Hartlaan en Eersels is eerder beperkt. Bijkomend werd nagegaan wat het effect zou zijn van de schoolstraat indien de filter terug opgeheven zou worden. Daaruit bleek dat een verschuiving van het verkeer zou plaatsvinden van Stationsstraat naar Schoterweg en Kolmen om richting Geelsebaan te rijden.
Aan Sweco zal nog een bijkomende doorrekening gevraagd worden van de alternatieve filter op de beweging van Diesterstraat naar Stationsstraat in combinatie met de schoolstraat. Verder wordt eveneens het parkeeronderzoek verder afgewacht aangezien het parkeren op de markt en Kolmen eveneens een effect hebben op de wens om de beweging van Neerstraat naar Schoterweg al dan niet te kunnen maken. Ook het effect van de tijdelijke parking ter hoogte van Kolmenpoort wordt verder afgewacht. Zodra de resultaten gekend zijn en er meer duidelijkheid is over de tijdelijke parking zal een overleg ingepland worden met de handelsraad en een mobiliteitsexpert van Unizo om de filter en de reeks van circulatiemaatregelen uit het mobiliteitsplan 2020 te bespreken.
De nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988, bekrachtigd bij artikel 1 wet van 26 mei 1989 en latere wijzigingen, en inzonderheid artikelen 119 en 135§2.
De wet van 12 december 2006 betreffende de wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, inzonderheid het artikel 3 dat het nieuwe artikel 130bis invoegt in de nieuwe gemeentewet.
Het decreet lokaal bestuur van 1 januari 2019.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op Titel I, Hoofdstuk II.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
kennis te nemen van het dossier en de proefopstelling te verlengen tot eind mei;
de maatregel uit artikel 1 ter kennis te brengen door middel van twee nadarhekken verzwaard met veiligheidsblokken die geschrankt geplaatst worden om te functioneren als fietssluis. Ter hoogte van de nadarhekken wordt een C3-verkeersbord geplaatst met onderbord M2;
via de website de nodige communicatie te voeren en bewoners van Schoterweg per infobrief op de hoogte te brengen;
een afschrift van deze politieverordening over te maken aan de lokale politie;
een afschrift van deze politieverordening over te maken aan de hulpdiensten.