Toelichting door schepen Govaerts.
Raadslid Van den Bossche vraagt verduidelijking.
Schepen Govaerts meldt dat in de 4 gemeenten hetzelfde reglement zal worden voorgelegd ter goedkeuring, dus één regeling binnen de vier IGS gemeenten Ham, Beringen, Tessenderlo en Leopoldsburg.
Raadslid Van den Bossche vraagt over hoeveel woningen het gaat en in het bijzonder waar er te veel mensen verblijven ten opzichte van dergelijk attest.
Schepen Govaerts stelt dat overbewoning steeds mag gemeld worden.
Raadslid Van den Bossche zal enkele adressen doorgeven.
In het kader van een goed financieel beheer is het aangewezen een retributie te heffen op de aanvraag van een conformiteitsattest, zowel vrijwillig als na een procedure ongeschikt-/onbewoonbaarheid.
Het huidige retributiereglement dateert van voor het optimalisatiedecreet waar de afgifte van het conformiteitsattest betalend was.
Dit kon ertoe leiden dat iemand een conformiteitsattest aanvroeg, bijgevolg een onderzoek en een technisch verslag ontving en dan uiteindelijk het conformiteitsattest zelf niet afhaalde.
De gemeente had hiervoor het werk al geleverd, maar kon geen vergoeding eisen.
Het is dan juridisch ook niet meer evident om, op gemeenteniveau, te beperken tot vergoeding voor afgifte van het conformiteitsattest.
Zo zou een verschil in behandeling kunnen ontstaan: eigenaars van wie de woning niet in orde is, zouden niet moeten betalen, eigenaars van wie de woning wel in orde is, wel.
Momenteel zijn de bedragen voor conformiteitsattesten vastgelegd op € 62,50, voor zowel een zelfstandige als een niet-zelfstandige woning.
Na analyse van de huidige bedragen en de andere gemeenten, wordt voorgesteld om de bedragen op te trekken naar € 70,00 voor een woning, € 90,00 voor een kamerwoning en bijkomend € 15,00 per kamer. Dit gezien onder andere het verdienmodel van een kamerwoning op de werklast gekoppeld aan het conformiteitsonderzoek en de verdere opmaak van een conformiteitsattest.
Er wordt verwacht dat de werklast inzake het verplicht CA voor kamerwoningen de komende jaren zal stijgen.
In 2021 werden voor 3 entiteiten een conformiteitsattest afgeleverd.
Conformiteitsattesten uitgereikt voor SVK-inhuurnames of door Wonen Vlaanderen werden hier niet meegerekend.
Gezien bovenstaande wordt het conformiteitsattest uit artikel 2, °14, van het Belastingreglement afgifte administratieve stukken aanslagjaren 2020 tot en met 2025, goedgekeurd op de gemeenteraad op 16 december 2019 (zie bijlage), gehaald en wordt een nieuw besluit inzake Retributie op de aanvraag van een conformiteitsattest opgemaakt.
Het college van burgemeester en schepenen ging op 13 december 2022 principieel akkoord met de retributie (zie bijlage).
VCW, art. 3.7, §2, tweede lid:
De Vlaamse Regering stelt de vergoeding voor de behandeling van een aanvraag tot afgifte van het conformiteitsattest door de gewestelijk ambtenaar vast.
BVCW, art. 3.9:
De vergoeding om een aanvraag van een conformiteitsattest door de burgemeester te laten behandelen, wordt vastgesteld door de gemeenteraad en bedraagt maximaal:
De Grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De financiële toestand van het lokaal bestuur Tessenderlo.
Het agendapunt wordt aangenomen met 20 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Carmans R., De Jong A., Kortleven I.).
de retributie aan te rekenen aan de aanvrager van het conformiteitsattest. De retributie is eveneens verschuldigd indien het conformiteitsattest niet uitgereikt werd binnen de wettelijke termijn en indien het conformiteitsattest niet uitgereikt werd omwille van een non-conformiteit;
de retributie als volgende vast te stellen:
- voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning: € 70,00;
- voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een niet-zelfstandige woning:
- gebouw: € 90,00;
- per kamer: € 15,00, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw;
de aanvragen in kader van eigendommen van de gemeente uit te voeren zonder dat er een daadwerkelijke retributie zal volgen, aangezien de belastingplichtige en de schuldeiser in dit geval eenzelfde fiscale eenheid zijn;
de berekening van de retributie te laten gebeuren door de gemeente. De factuur wordt verzonden naar de aanvrager. De retributie dient betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de factuur. Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de retributie ingevorderd overeenkomstig de burgerlijke rechtspleging. In geval van laattijdige betaling van de retributie worden de wettelijke nalatigheidsintresten aangerekend vanaf de vervaldag;
het conformiteitsattest vanaf 1 februari 2023 uit artikel 2°14 van het belastingreglement afgifte administratieve stukken aanslagjaren 2020 tot en met 2025, te schrappen;
dit reglement bekend te maken op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd;
de toezichthoudende overheid op de hoogte te brengen van dit besluit.
Toelichting door schepen Steurs.
Raadslid Kortleven vraagt wat er de voorbije periode effectief betaald werd.
Schepen Steurs gaat het opzoeken.
Het pachtreglement van 26 februari 2018 moet vernieuwd worden.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2018 houdende vaststelling van de voorwaarden voor de verpachting van vier standplaatsen voor ijskramen nabij de Abdij van Averbode.
De verpachtingen verlopen op 31 maart 2023.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2015 en latere wijzigingen.
vier standplaatsen gelegen op het openbaar domein nabij de Abdij van Averbode te verpachten volgens de hierna vermelde voorwaarden:
- De verkoopskraam dient evenwijdig geplaatst met de rijbaan van de Abdijstraat en volledig tegen de achterkant van de afgebakende strook zodat 1.5 m aan de voorkant vrijblijft voor de voetgangers.
- Door plaatsing van hun kraam mogen de pachters de toegang tot hun pachtplaats niet belemmeren voor de andere pachters.
- Op de standplaats moet er effectief een verkoop gebeuren van producten die ter plaatste kunnen geconsumeerd worden. Zij mag dus niet dienen voor plaatsing van een wagen die dient als bevoorrading voor verkoop op grondgebied van de gemeente Scherpenheuvel-Zichem.
- De pachters moeten de niet-verpachte plaatsen steeds vrijhouden.
- Deze vier standplaatsen kunnen enkel gepacht worden voor de verkoop van ijskreem;
buiten deze standplaatsen is elke verkoop – behoudens in een wagen die zich verplaatst en over een geldige leurvergunning beschikt - op het openbaar domein verboden;
de pachters kunnen tegenover het gemeentebestuur geen verhaal uitoefenen indien om welbepaalde redenen de standplaats in dezelfde omgeving ten tijdelijke of definitieve titel dient te worden verplaatst. De verpachting geldt voor alle dagen van het jaar;
de betaling van de pachtsom gebeurt door overschrijving op bankrekening IBAN BE92 0910 0049 4123 BIC GKCCBEBB op naam van het gemeentebestuur van en te Tessenderlo ieder jaar voor de helft in april en voor het saldo in december;
de verpachting geschiedt voor een termijn van vijf jaren, aanvangend op 1 april 2023 en eindigend op 31 maart 2027.
De verpachting geschiedt ten persoonlijke naam en is onoverdraagbaar.
Afstand, overdracht of ruiling van de standplaats is niet toegelaten tenzij met toestemming van de gemeenteraad;
de pachters zijn gehouden te voldoen aan de volgende bepalingen :
a) houder zijn van een leurkaart;
b) hun inrichting sluiten op de sluitingsuren der drankhuizen, zoals vermeld in het desbetreffende gemeentelijk reglement.
Vrijstelling van het sluitingsuur kan hier echter niet bekomen worden;
c) in orde zijn met RSZ indien door hen personeel wordt tewerkgesteld;
d) een degelijke verzekering afsluiten aangepast aan de aard van hun uitbating zowel voor brand als voor burgerrechterlijke aansprakelijkheid;
e) te allen tijde zijn eigendomsbewijzen kunnen voorleggen;
f) te allen tijde zich stipt gedragen naar de bevelen en aanwijzingen van de politie;
g) hun standplaats en de omgeving ervan alsmede de inrichting zelf, zowel binnen als buiten, te allen tijde in behoorlijke staat van reinheid, zindelijkheid en onderhoud bewaren;
h) de volledige inrichting der kramen zal beantwoorden aan alle vereisten van hygiëne. Het schepencollege zal eisen dat deze verplichtingen steeds nauwgezet worden nagekomen;
i) er mogen door de pachter geen tafels, stoelen of banken geplaatst worden waar de verbruiker de verkochte goederen kan verbruiken;
j) er mag geen geluids- of muziekapparatuur aangebracht worden. Muziek in de kraam zelf is toegelaten indien zij niet storend is voor de directe omgeving;
k) de pachters mogen geen achter- of voorgebouwen aanbrengen aan hun kraam. Aan de uiterste kanten van de voorzijde mogen wel doorschijnende windschermen aangebracht worden. Een afdekking tussen deze windschermen is verboden. Deze windschermen tellen mee voor de totale oppervlakteberekening;
l) bij gebruik van flessen- of citerngas moeten deze flessen of citernen verdekt en niet bereikbaar voor het publiek opgesteld worden. De ruimte hiervoor nodig zal meetellen voor de totale oppervlakteberekening. Om de 6 maanden moet de installatie gekeurd worden door een erkend organisme;
m) er dient een papierbak of papiermand opgehangen te worden aan de voorkant van de kraam;
n) de verkoop van dranken is niet toegelaten, evenmin als het serveren van de ijskreem in plastieken bakjes en het gebruik van plastieken lepeltjes;
alle belastingen en taksen welke voor de onderscheiden standplaatsen door de gemeente, provincie of staat worden opgelegd, zijn ten laste van de onderscheiden pachters. Deze zijn tevens verplicht alle voorschriften die zouden afwijken van onderhavig reglement maar door een hoger bestuur worden opgelegd nauwgezet op te volgen;
de pachters zijn volledig verantwoordelijk voor alle gevolgen welke de aanwezigheid van hun inrichting zou kunnen meebrengen;
van de pachters die niet in regel zijn met de bovenstaande bepalingen kan de standplaats afgenomen worden zonder enig recht op schadevergoeding en zonder enig recht op terugbetaling van de betaalde pachtsom;
kandidaatsstelling standplaats:
Wanneer de verpachting verloopt, zal de gemeente deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.
Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een publicatie in het UiTmagazine en/of door middel van een oproep op de website www.tessenderlo.be en/of aanschrijven van de pachthouders.
De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften van artikel 11. De kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden;
de verpachting geschiedt schriftelijk. De inschrijving wordt gesloten in een omslag waarop zijn vermeld : datum en uur van de zitting waarop de inschrijvingen worden geopend en de vermelding “Verpachting standplaatsen verkoopskramen”. Bij verzending langs de post gericht aan het gemeentebestuur van Tessenderlo, Markt 15a, 3980 Tessenderlo, wordt aanbevolen dit te doen met aangetekende zending en de omslag op het postkantoor af te geven tenminste vier kalenderdagen voor de dag vastgesteld voor het openen van de inschrijvingen. Indien de inschrijving op het gemeentebestuur wordt afgegeven, dient dit te gebeuren op de FINANCIËLE DIENST voor de openbare zitting of op de openbare zitting zelf. De inschrijvingen worden geopend in openbare zitting in de raadszaal van het gemeentehuis op maandag 13 maart 2023 om 14.00 u.
De inschrijver dient duidelijk te vermelden voor welke standplaats hij inschrijft. Standplaats 1 is de plaats het dichtst bij de openbare weg Veerle-Averbode en zo verder tot standplaats 4 die het verst verwijderd is van deze openbare weg. Na bekendmaking der schriftelijke biedingen staat het iedere schriftelijke inschrijver vrij een hoger bod te doen op het bod waarvoor hij ingeschreven heeft. Dit opbod gebeurt in schijven van minstens € 50,00. Voor de toewijzing wordt na openbaar opbod het hoogste totale bod genomen voor elke verpachte plaats, te beginnen met standplaats 1.
Geen enkele standplaats zal kunnen gepacht worden beneden de vastgestelde minimuminzet.
Om zijn kansen te verhogen, mag de kandidaat-pachter voor meerdere standplaatsen inschrijven. Indien hij voor meer dan één standplaats de hoogste inschrijving bijbrengt, dan beslist het bestuur op de openbare zitting welke standplaats hem gegund wordt. Eén persoon of firma kan slechts één standplaats pachten tenzij een standplaats onverpacht blijft;
de verplichte inzetten worden voor elk van de vier standplaatsen bepaald op € 2.550,00.
De maximum in te nemen oppervlakte wordt beperkt tot 30 m².
De mimimum inzetprijs (zie hoger) en de biedingen worden verstaan als pachtprijs voor een jaar;
de pachters der onderscheiden standplaatsen gaan door het feit der pachting de verbintenis aan de gepachte plaatsen werkelijk te bezetten 30 dagen na toewijzing.
De pachters dienen bij toewijzing, bij verbouwing of vernieuwing van de kramen een plan of foto binnen te brengen van hun kraam.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan wijzigingen aan de constructie opleggen in verband met de veiligheid en de esthetiek van de kramen;
de verpachting geschiedt door het college van burgemeester en schepenen, en de toewijzing van de plaatsen is slechts bindend na goedkeuring van de verpachting door dit college.
Toelichting door schepen Govaerts.
Raadslid Camps stelt dat milieuvriendelijke maatregelen moeten ondersteund worden, maar ook de seniorenwoningen op de campus OCMW moeten de nodige aandacht krijgen. Vandaag zijn ze niet langer up to date met de energienormen. De gemeente moet het goede voorbeeld geven.
Schepen Sanen antwoordt dat er momenteel in de eerste plaats wordt gewerkt rond het WZC. De woningen zullen in de toekomst de nodige aandacht krijgen maar dat ligt vandaag niet op de tafel.
Raadslid Camps vindt dat het bestuur dan maar sneller moet werken.
Schepen Sanen wil stap voor stap werken, we kunnen niet alles tegelijk aanpakken.
Schepen Govaerts vult aan dat er een aantal studies samen met het VEB worden opgestart.
Raadslid Van den Bossche betreurt dat de premie wordt afgeschaft maar vooral in het grotere kader van de duurzaamheidsoefening zijn er vandaag heel wat ouderen die in een ouder huis wonen die gemeentelijke ondersteuning kunnen gebruiken. Hij geeft een concreet voorbeeld. De budgetten die vrijkomen zouden best alsnog ten gunste van deze Looienaars worden ingezet.
Schepen Govaerts verwijst naar de initiatieven van de Vlaamse overheid in de nieuwe website van mijnverbouwpremie.be en dit is een eerste stap.
Schepen Steurs wijst erop dat het vrijgekomen budget nu ook al wordt voorzien voor mensen met concrete energievragen om deze voort te helpen.
De afgelopen jaren hanteerde onze gemeente een premiesysteem voor rationeel energieverbruik, waarbij het premiebedrag dat fluvius uitkeerde met 20% vermeerderd werd door de gemeente. Sinds lancering van mijnverbouwpremie is deze koppeling niet meer mogelijk, omwille van een aantal redenen. Mijnverbouwpremie onderscheid een verschillend premiebedrag afhankelijk van inkomenscategorie (uitgedrukt als % van de factuur, met een maximumbedrag als totaal of als euro per m2), wat - bij vasthouden aan het huidige 20% gemeentelijk premiesysteem - tot een verschillende premieberekening zou leiden voor eenzelfde ingreep. Bij fluvius waren duidelijke afspraken mogelijk met betrekking tot maandelijkse gegevensuitwisseling waardoor de gemeentelijke administratie tot een minimum beperkt bleef - in het nieuwe systeem (mijnverbouwpremie) blijkt dit minder evident. Premiebedragen binnen mijnverbouwpremie werden ook opgetrokken (bij de laagste 2 inkomenscategorieën, bij de hoogste categorie blijven premies vergelijkbaar aan de vroegere fluvius premies), waardoor de impact van het gemeentelijk premiesysteem kleiner is. Tot slot, door de huidige energiecrisis lonen investeringen in rationeel energieverbruik sowieso meer, waardoor (gemeentelijke) premies minder nodig zijn.
Er wordt voorgesteld om de gemeentelijke premie af te schaffen voor de premies (het merendeel) die overgeheveld werden naar Vlaanderen (mjnverbouwpremie), maar ook voor de enkele premies die nog bij fluvius blijven (zonnepanelen, EPC labelpremie,.). Bij deze overgebleven fluvius premies is de terugverdientijd in het huidige energielandschap immers ook substantieel verkleind waardoor een bijkomende gemeentelijke premie onnodig blijkt. Deze financiële middelen kunnen gerichter en efficienter ingezet worden door subsidiëring van gratis energieaudits aan inwoners (cfr huisdokterformule).
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 4 onthoudingen (LOOI.nu: Van den Bossche S., Wilms N., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
het gemeentelijke reglement milieuvriendelijke investeringen van 25 maart 2013 (20% premie van de gemeente bovenop de door fluvius uitgekeerde premie) af te schaffen en dit te laten ingaan vanaf goedkeuring door de gemeenteraad. inwoners die de fluvius premie aanvroegen voor deze datum hebben nog recht op de gemeentelijke premie; inwoners die na deze datum een aanvraag indienen hebben dit recht niet meer.
Toelichting door burgemeester Eens.
Raadslid Camps vraagt welke materialen in aanmerking komen om te voldoen aan de omschrijving van het nieuwe subsidiereglementje.
Burgemeester Eens verduidelijkt dat dit niet limitatief wordt bekeken maar dat elke vereniging in eer en geweten inzage moet verlenen in haar financiële toestand en welke aankopen van materialen zij eventueel willen inbrengen in hun subsidieaanvraag.
Raadslid Camps vraagt of dit een oefening in creatief schrijven betreft.
Burgemeester Eens stelt dat de jeugdverenigingen - net zoals bij de andere subsidiemogelijkheden naar aanleiding van het bedoelde noodfonds voor bijvoorbeeld de voormalige sportraad en cultuurraad - moeten kunnen aantonen dat ze effectief inkomstenverlies hebben geleden.
De Jeugddienst stelde op basis van het voorbeeld van het Cultuurhuis een reglement op waaraan de aanvragen moeten voldoen. Het reglement treedt in werking na goedkeuring door het CBS en de gemeenteraad.
Een vereniging die een subsidieaanvraag indient, moet op basis van inkomsten en uitgaven van de vereniging aantonen dat zij als vereniging financiële moeilijkheden heeft en dat deze moeilijkheden het rechtstreeks gevolg zijn van de coronamaatregelen en niet van structurele aard zijn. De Jeugddienst beoordeelt deze aanvragen op basis van het opgestelde reglement. Het CBS behandelt nadien elke aanvraag. De verdeling van de solidariteitssubsidie wordt vervolgens ook goedgekeurd door de gemeenteraad.
Volgende timing wordt gehanteerd bij de aanvragen:
goedkeuring te geven voor het solidariteitssubsidiereglement noodfonds jeugd opgesteld door de Jeugddienst.
Toelichting door voorzitter Verboven.
Voorzitter Verboven meldt dat gelet op het overleg met de fractieleiders voorafgaand aan de zitting is besloten dat er geen verbod op streaming is en wordt ingevoerd. Gevolg is wel dat de meerderheid geen mondelinge vragen meer zal beantwoorden.
Burgemeester Eens verduidelijkt er in geval van streaming geen mondelinge vragen meer onvoorbereid zullen beantwoord worden. Mondelinge vragen zullen uiterlijk de volgende gemeenteraad worden beantwoord. Het voorstel is om vooraf te melden dat je gaat filmen en liefst steeds de ganse zitting. Deze afspraken werden besproken met de fractieleiders. Er kan gefilmd worden maar dan willen we graag goed voorbereid de vragen kunnen beantwoorden of anders worden de vragen niet langer tijdens de zitting beantwoord.
Raadslid Van den Bossche wijst op het verschil tussen streamen en filmen. Streaming is live en er kan dus niet geknipt worden. Filmen is inderdaad een andere zaak. Het artikel in het huishoudelijk reglement ging in tegen de Vlaamse regelgeving en werd dus terecht betwist. Het raadslid benadrukt opnieuw dat hij voorstander is van de streaming van de zitting vanuit het bestuur zodat iedereen die dit wil van thuis uit kan volgen. Dat blijft de essentie. LOOI.nu zal vanaf de volgende zitting zelf streaming voorzien op professionele wijze. De geplande 17 vragen zullen vanavond niet worden gesteld maar wel schriftelijk worden overgemaakt. Hij zal ook opnieuw contact opnemen met de gouverneur over dit standpunt dat werd meegedeeld.
Raadslid J. Moonen vraagt of dan nu in de toekomst enkel netjes afgelijnde antwoorden zullen worden afgeleverd?
Raadslid Van den Bossche vraagt welke weerslag er wordt opgenomen in het verslag?
Burgemeester Eens antwoordt dat vragen steeds mogen gesteld worden maar mondelinge vragen zullen niet meer automatisch meteen worden beantwoord. De meerderheid mag de vraag noteren en zal deze tijdig beantwoorden maar niet noodzakelijk tijdens de zitting. Elke vraagt zal beantwoord worden.
Raadslid Van den Bossche verwijst naar facebookposts waar ook standpunten worden opgenomen.
Er ontstaat een discussie.
Raadslid Van den Bossche herhaalt dat hij vraagt dat de meerderheid zelf streaming organiseert en dan vraagt om de mondelinge vragen vooraf mee te delen. Daar kan hij mee leven.
Burgemeester Eens antwoordt dat zij al eerder heeft gevraagd om mondelinge vragen tijdig te stellen. Hier is nooit een afdoende reactie op gekomen.
Raadslid Van den Bossche stelt dat streaming sowieso de toekomst zal zijn. Het wordt onvermijdelijk dus hij begrijpt niet waarom het bestuur de boot blijft afhouden.
Burgemeester Eens stelt dat streaming weinig meer betrokkenheid zal opwekken, dit leren we uit de ervaringen van andere besturen.
Voorzitter Verboven sluit de discussie af.
Op 18 november 2022 ontving het lokaal bestuur via het digitaal loket van ABB de melding van een klacht ingediend tegen het lokaal bestuur aangaande de aanpassing van het huishoudelijk reglement wat betreft audiovisuele opnames tijdens de zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn (bijlage 1 en 2).
Na bespreking op het college van 29 november 2022 werd via het digitaal loket een antwoord geformuleerd vanuit het lokaal bestuur (zie bijlage 3).
Op 9 januari 2022 ontvangt het lokaal bestuur via het digitaal loket een schrijven met als bijlage het besluit van de Gouverneur waarbij artikel 7 § 5 van het huishoudelijk reglement wordt vernietigd (zie bijlage 4 en 5).
In het vernietigingsbesluit wordt verwezen naar het antwoord van Vlaams minister Bart Somers op de schriftelijke vraag van 2 december 2019 van Chris Janssens. Dit antwoord wordt eveneens in bijlage toegevoegd (bijlage 6).
Tegen de beslissing van de Gouverneur kan een beroep tot nietigverklaring of een verzoek tot schorsing worden ingediend bij de Raad van State.
Het dossier werd ter bespreking voorgelegd aan het college op 17 januari 2023. Het besluit van het college wordt in bijlage toegevoegd.
kennis te nemen van de klacht ingediend via ABB en het antwoord van het lokaal bestuur;
kennis te nemen van het vernietigingsbesluit van de Gouverneur van artikel 7 §5 van het huishoudelijk reglement;
kennis te nemen van het aangepaste huishoudelijke reglement dat integraal deel uitmaakt van dit besluit.