Op 7 oktober 2022 is een proefopstelling voor een filter op de rijbeweging Neerstraat naar Schoterweg ingericht als eerste van een reeks circulatiemaatregelen uit het mobiliteitsplan van 2020. De proefperiode bedroeg 2 maanden en loopt weldra af. Gedurende deze periode werden geen onoverkomelijke problemen vastgesteld.
Aan het einde van de schooldag ontstaat op de Stationsstraat en Neerstraat voor een korte termijn van ongeveer een kwartier een wachtrij om het centrum uit te rijden. Gezien de korte tijdsspanne waarop het probleem zich stelt, wordt dit niet beschouwd als argument om de filter op te heffen. Bijkomende maatregelen zullen in de toekomst genomen worden om toenames van verkeer op Weggevoerdenstraat en Lichtveld tegen te gaan. Een nieuwe randparking zal worden aangelegd bij de ontwikkeling van de verkaveling Kolmenveld en de parkeermogelijkheden op de markt worden afgebouwd. Stelselmatig zullen ouders hun toevlucht gaan zoeken tot de randparkings of alternatieve vervoersmodi om sneller weg te geraken uit het centrum waardoor de wachtrij om het centrum uit te rijden aan het einde van de schooldag terug zal verminderen.
De plantenbakken om de schragen te vervangen werden reeds besteld. De levering wordt verwacht eind december.
In afwachting van de realisatie van het verkavelingsproject Kolmenveld wil het college van burgemeester en schepenen in overleg met de private ontwikkelaar nagaan of een tijdelijke bijkomende onverharde parkeerzone kan voorzien worden.
De nieuwe gemeentewet, gecodificeerd bij koninklijk besluit van 24 juni 1988, bekrachtigd bij artikel 1 wet van 26 mei 1989 en latere wijzigingen, en inzonderheid artikelen 119 en 135§2.
De wet van 12 december 2006 betreffende de wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, inzonderheid het artikel 3 dat het nieuwe artikel 130bis invoegt in de nieuwe gemeentewet.
Het decreet lokaal bestuur van 1 januari 2019.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op Titel I, Hoofdstuk II.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
kennis te nemen van het dossier en de proefopstelling te verlengen tot eind februari om deze opnieuw te evalueren op de gemeentelijke mobiliteitscommissie;
dat de maatregel uit artikel 1 wordt ter kennis gebracht doormiddel van twee nadarhekken verzwaard met veiligheidsblokken die geschrankt geplaatst worden om te functioneren als fietssluis. Ter hoogte van de nadarhekken wordt een C3-verkeersbord geplaatst met onderbord M2;
via de website de nodige communicatie te voeren en bewoners van Schoterweg per infobrief op de hoogte te brengen;
een afschrift van deze politieverordening over te maken aan de lokale politie;
een afschrift van deze politieverordening over te maken aan de hulpdiensten.