Terug college van burgemeester en schepenen

di 08/11/2022 - 08:40 Zaal Blauw

  • Meldingen

    9.15 uur: de zitting wordt geopend
    9.29 uur: schepen Govaerts vervoegt de zitting
    12.06 uur: schepen Govaerts verlaat de zitting
    13.34 uur: eind van de zitting

Hoogdringende punten

  • Het college van burgemeester en schepenen heeft gevraagd dit punt te hernemen op 8 november 2022. Volgende informatie moet nog aangebracht worden:
    - wat is het verschil in verbruik tussen een sluiting gedurende het aantal sluitingsdagen in de winter en de voorgestelde periode (zie voorstel 2);
    - wat zijn de bezoekerscijfers op maandbasis.
    Omwille van de omvang van het dossier vraagt de Sportdienst dit te mogen toelichten op het college van burgemeester en schepenen zodat de bespreking vlot verloopt.

  • Voetbalclub THES heeft  op het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2022 een toelichting gegeven.
    Voetbalclub THES heeft op 12 november 2022 een mail gericht aan de algemeen directeur ivm een openstaande rekening.

Consensuspunten

Financiën

Financiële dienst

Grondgebiedzaken

Wegen en riolering

Groen

Milieu

Ruimtelijke Planning & Vergunningenbeleid

Mobiliteit

  • Het reglement coördineert de verschillende bestaande aanvullende politiereglementen inzake eenrichtingsverkeer in Tessenderlo.  

    Samen met de invoering van de fietsstraten op 07/10 werd op Schoterweg tussen Kolmen en Diesterstraat beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd. Deze maatregel leidde echter tot problemen inzake verkeersveiligheid ter hoogte van het kruispunt Schoterweg met Diesterstraat. Om deze problemen op te lossen zijn infrastructurele maatregelen nodig die op korte termijn niet uitgevoerd kunnen worden.  De GMC heeft daarom op 26/10 beslist om het beperkt eenrichtingsverkeer op Schoterweg tussen Kolmen en Diesterstraat op te heffen.

    Artikel 1
    EENRICHTINGSVERKEER:
    in volgende straten eenrichtingsverkeer in te voeren, de maatregel zal ter kennis gebracht worden door verkeersborden C1 en F19:

    - De straat 'Markt', tussen Neerstraat en de straat 'Markt'.  Het is voor de bestuurders verboden te rijden van het zuiden naar het noorden;

    - De straat 'Markt', tussen Schoterweg en de straat 'Markt'. Het is voor de bestuurders verboden te rijden van het oosten naar het westen;
    - Diesterstraat, tussen de straat 'Lichtveld' en de straat 'Markt'. Het is voor de bestuurders verboden te rijden van het noorden naar het zuiden;
    - Gerhagenstraat, tussen de straat 'Kolmen' en Diesterstraat'. Het is voor de bestuurders verboden te rijden van het oosten naar het westen;
    - Groenstraat, op de zuidelijke toegangsweg naar het parkeerterrein van zwembad De Vloetlijn. Het is voor de bestuurders verboden het parkeerterrein te verlaten via de zuidelijke toegangsweg;
    - Neerstraat, gemeenteweg, tussen de N126 en de straat 'Markt'. Het is voor de bestuurders verboden te rijden van het zuiden naar het noorden;
    - Schoterweg, tussen de straat 'Kolmen' en Diesterstraat.  Het is voor de bestuurders verboden te rijden van het westen naar het oosten;

  • Het reglement coördineert de verschillende bestaande aanvullende politiereglementen inzake parkeren.

    De GMC adviseert om het parkeren van de bussen van de Regenboogschool te ordenen op vier parkeervakken op Steendriesen en op vier parkeervakken op de Stationsstraat.

    Artikel 1.5:
    In de Stationsstraat, ter hoogte van de school Hartelust, wordt het parkeren verboden over een lengte van 24 meter van maandag tot vrijdag van 08.00 tot 09.00 uur en van 12.30 tot 13.30 uur, op maandag, dinsdag en donderdag van 15.15 tot 15.45 uur, op woensdag van 11.15 tot 11.45 uur en op vrijdag van 14.45 tot 15.15 uur, de maatregel zal ter kennis gebracht worden door verkeersborden E1 met onderborden type Xc met vermelding '24 m' en door onderborden van het type V met tekst 'Van maandag tot vrijdag van 8 tot 9 uur en van 12.30 tot 13.30 uur' en door onderborden van het type V met tekst 'Ma – di – do van 15.15 tot 15.45 u Wo van 11.15 tot 11.45 u Vr van 14.45 tot 15.15 u’;

    Artikel 2.8:
    Op Steendriesen, ter hoogte van Steendriesen 2 tot Steendriesen 59, wordt het parkeren verboden op vier parkeervakken op maandag, dinsdag en donderdag van 15.15 tot 15.45 uur, op woensdag van 11.15 tot 11.45 uur en op vrijdag van 14.45 tot 15.15 uur, de maatregel zal ter kennis gebracht worden door verkeersborden E3 met onderborden type Xa en Xb en door onderborden van het type V met tekst 'Ma – di – do van 15.15 tot 15.45 u Wo van 11.15 tot 11.45 u Vr van 14.45 tot 15.15 u’;


Omgeving

Interne Veiligheid

Vrije Tijd

Onderwijs

Organisatiebeheer

Secretariaat

Personeel

Welzijn

Projectwerking

Bespreekpunten

Grondgebiedzaken

Gebouwen en diensten

Omgeving

Ruimtelijke Planning & Vergunningenbeleid

Wegen en riolering

  • Vlaams minister Bart Somers, het Team Vlaams Bouwmeester, Fietsberaad Vlaanderen en het Agentschap Binnenlands Bestuur lanceerden vorig jaar de oproep ‘Leefbuurten’, een oproep die gericht is aan de lokale besturen en hen uitdaagt en aanmoedigt om een kwaliteitssprong te maken bij de inrichting van de publieke ruimte in woonbuurten. Een Leefbuurt wordt maximaal ingericht vanuit het oogpunt van wandelaars en fietsers, is gezond en aangenaam om in te verblijven, nodigt uit tot ontmoeting en biedt meer ruimte voor ontspanning, groen en water. Na goedkeuring van de projectdefinitie werden bij de 4 geselecteerde ontwerpteams de offertes opgevraagd. 

  • Vlaanderen zet voor haar mobiliteitsbeleid volop in op een versnelde overschakeling naar zero emissie voertuigen. De ambitie is om 35.000 (semi)publieke laadpunten te installeren tegen 2025. Op 1 juli 2022 ontvingen we een email van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) in opdracht van Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, om ons te informeren over de aanpak en de timing van de uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbaar domein. Een publieke laadpaal kan er op 3 manieren komen:

    • iedereen die met een volledig elektrische wagen rijdt, zelf geen laadpunt kan installeren en niet beschikt over een publiek laadpunt in de buurt, kan dit najaar een publiek toegankelijk laadpunt aanvragen via een e-loket ('Paal volgt Wagen'). Het grootste aantal publieke laadpalen zal via deze weg worden geplaatst. Voor de laadpalen die via deze weg worden aangevraagd zullen we als gemeente worden gecontacteerd om na te gaan of de aanvraag verenigbaar is met de geldende parkeerregels;
    • daarnaast zullen er laadpunten automatisch worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt ('Paal volgt Paal');
    • gemeenten wordt gevraagd om vanaf deze zomer - proactief - suggesties door te gegeven voor plaatsing van laadpunten op strategische locaties. Voorstellen van lokale besturen moeten volgende elementen bevatten: het aantal gewenste laadpalen, het type lader (normaal of snel), de locatie en een motivering voor hetgeen wordt voorgesteld. Voor Tessenderlo voorziet Vlaanderen een laadbehoefte van 33 CPE ('Charging Point Equivalent') in 2025, hetgeen overeenkomt met 33 effectieve laadpunten met beperkt vermogen (3-11 kW). Het Departement MOW organiseert plaatsingsprocedures voor de installatie, het onderhoud en de commerciële exploitatie van laadpunten. Via deze plaatsingsprocedures beoogt Departement MOW om per regio (Tessenderlo valt hierbij in de regio Limburg) een Charge Point Operator (CPO) aan te stellen, die de uitrol voor zijn rekening neemt. Een CPO is een bedrijf dat laadpalen plaatst en exploiteert of beheert. De exploitatietermijn bedraagt hierbij 12 jaar (=periode waarbinnen de CPO de laadpalen zal beheren, onderhouden en exploiteren), één maal verlengbaar met één jaar. Er worden geen vergoedingen gegeven door het Departement MOW aan de CPO en vice versa, het gaat om een budget neutrale concessie waarbij het exploitatierisico volledig ten laste van de CPO ligt.

Mobiliteit

Veiligheid, Dienstverlening en Werken

Organisatiebeheer

Secretariaat

Personeel

Communicatie en onthaal

Vrije Tijd

Cultuurhuis

Toerisme en Gerhagen

Vrije Tijd

Jeugd

  • Op de jeugdraad werd beslist om zoals op vorige edities van de Kindermarkt terug een drankstand te voorzien die uitgebaat wordt door de jeugdverenigingen zelf. De Jeugddienst zou de winst van deze drankstand nu graag willen verdelen onder de jeugdverenigingen die geholpen hebben. Chiro KSA Berg, KLJ-Schoot, Scouts Hulst, Chiro Idoe Hulst, Chiro JIB Looi en Scouts Looi hebben elk een shift gedaan tijdens de Kindermarkt. 

Sport

  • Het college van burgemeester en schepenen heeft gevraagd dit punt te hernemen op 8 november 2022. Volgende informatie moet nog aangebracht worden:
    - wat is het verschil in verbruik tussen een sluiting gedurende het aantal sluitingsdagen in de winter en de voorgestelde periode (zie voorstel 2);
    - wat zijn de bezoekerscijfers op maandbasis.
    Omwille van de omvang van het dossier vraagt de Sportdienst dit te mogen toelichten op het college van burgemeester en schepenen zodat de bespreking vlot verloopt.

  • Voetbalclub THES heeft  op het college van burgemeester en schepenen van 27 september 2022 een toelichting gegeven.
    Voetbalclub THES heeft op 12 november 2022 een mail gericht aan de algemeen directeur ivm een openstaande rekening.

Welzijn

Burgerzaken

  • Omwille van de fusie van Ham en Tessenderlo werd er een lijst opgemaakt met gelijke of gelijkaardige straatnamen in beide gemeenten. 

    De Looise 'Hoevenstraat' werd destijds niet in deze lijst opgenomen omdat er nog geen bewoning was. 

    Intussen werden een aantal adressen toegewezen om aansluitingen in orde te maken, maar er werden nog geen huizen gebouwd. Er is dus nog geen effectieve bewoning. Een snelle aanpassing van deze straatnaam is daarom aangewezen.

    In Ham bestaat deze straatnaam al langer, daarom is de straat met de minste impact die van Tessenderlo waardoor wij  de straatnaam zullen moeten wijzigen.

    De Groenstraat was ook een straat die in deze lijst voorkwam. In Ham had deze meer impact dan  in Tessenderlo, dus moest Ham deze straat een nieuwe naam geven. Maar de Groenstraat was één van onze straten die zou moeten hernummerd worden omwille van de huisnummers 17C tot 17I in het zijstraatje aan notaris Derache. In plaats van een totale hernummering zou er voor dit zijstraatje een nieuwe straatnaam kunnen gekozen worden zodat de rest van de Groenstraat kan blijven zoals die nu is. Opteren we niet voor een nieuwe naam voor deze zijstraat, dan kunnen wij in plaats van Ham de Groenstraat misschien hernoemen omdat we toch al zouden moeten hernummeren. 

  • De dienst burgerzaken en dienst RPV van Ham en Tessenderlo hebben een lijst opgesteld met identieke of sterk gelijkende straatnamen in Ham en Tessenderlo. 

  • Het subsidieprogramma Gemeente zonder Gemeentehuis (GzG) van de Vlaamse overheid stimuleert lokale besturen om hun interne werking en externe gerichte dienstverlening te transformeren tot een maximaal digitaal, burgergericht, en efficiënt proces.
    Binnen dit programma  heeft de dienst Burgerzaken het project ‘De Virtuele Burgerlijke Stand’ ingediend samen met andere gemeentebesturen. 

Projectwerking

Financiën

Financiële dienst


Publicaties