Toelichting door burgemeester Eens.
Raadslid Argento stelt dat het reglement nogal een negatieve oplijsting is. Er mag niet zoveel.
Burgemeester Eens bevestigt dat dit negatief overkomt maar om te kunnen handhaven moet er een dergelijk reglement opgesteld worden.
Raadslid Argento vindt het qua vorm weinig afgewerkt, het is moeilijk begrijpbaar.
Burgemeester Eens antwoordt dat de nadruk ligt op de noodzaak om te kunnen handhaven.
Raadslid Van den Bossche vraagt of wat er niet opstaat dan wel degelijk mag?
Burgemeester Eens stelt dat naast de wettelijke verbodsbepalingen ook dit reglement van toepassing is.
Raadslid Van den Bossche stelt dat er sommige zaken uit de algemene wetgeving toch nog eens herhaald worden in het huishoudelijk reglement, dit houdt geen steek.
Burgemeester Eens vindt dat dit in dit huishoudelijk reglement wel herhaald mag worden, ook al is het inderdaad duidelijk dat sommige zaken niet mogen.
Raadslid Van den Bossche vraagt of er een sluitingsuur komt.
Burgemeester Eens bevestigt dat er geen sluitingsuur is en dat er geen poorten zijn die kunnen worden gesloten.
Raadslid Van den Bossche vreest dat zonder sluitingsuur er veel overlast zal zijn, dit is vandaag ook al het geval.
Burgemeester Eens stelt dat de kans op overlast er is, maar ze wil op deze wijze de kans geven om te bewijzen dat het zonder extra bepalingen kan.
Raadslid Argento vraagt of dit reglement ook geldt voor onder andere Speelpleinwerking.
Burgemeester Eens verduidelijkt dat er voor organisaties uitzonderingen kunnen worden aangevraagd, maar zonder een zeker evenwicht te verstoren tussen de gewone gebruikers en de gemeentelijke organisaties zoals Speelpleinwerking.
Raadslid Camps vraagt of er voldoende verduidelijking is over de verschillende types steps en dergelijke zoals Segway.
Raadslid Camps vraagt er verhuringen mogelijk zijn.
Burgemeester Eens verduidelijkt dat dit kan na de zomer, maar eerst starten we met Speelpleinwerking.
Raadslid De Jong vraagt naar het verhuurreglement dat er moet komen.
Burgemeester Eens verduidelijkt dat dit tijdig zal voorgelegd worden.
Raadslid De Jong vraagt of het reglement niet op een meer positieve manier kan verwoord worden.
Burgemeester Eens verduidelijkt dat de wijze van beschrijving gericht is op de mogelijkheid voor de lokale politie om te kunnen optreden bij misbruik of overtredingen. Het moeten duidelijke richtlijnen zijn.
Raadslid De Jong vraagt naar de mobiele boxen.
Burgemeester Eens geeft verduidelijking bij de situatie op het skatepark waar dit vandaag soms geluidsoverlast oplevert. Hier willen we van bij de start duidelijk maken dat dit niet kan in de speeltuin. Speelpleinwerking zal een uitzondering kunnen vragen maar zal niet alle dagen versterkte muziek kunnen spelen.
Raadslid De Jong vraagt zich af of er nog wel voldoende vrijheden zijn voor de jongeren of zijn we hier niet te streng.
De Jeugddienst heeft een huishoudelijk reglement opgemaakt voor speeltuin 't Kraanhof. Dit werd eerst voorgelegd aan Joost Van Haelewyn en Geert Schepers, waarop er nog enkele aanpassingen gedaan werden. De aangepaste versie vindt u als bijlage.
Het college keurde het huishoudelijk reglement goed in zitting van 17 mei 2022.
Het agendapunt wordt aangenomen met 14 stemmen voor en 9 onthoudingen: (N-VA: Carmans R., De Jong A., Kortleven I., Open Vld: Argento O., Lucas N., LOOI.nu: Van den Bossche S., Wilms N., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor 't Kraanhof.
Toelichting door schepen Smeets.
De UiTPAS is een spaar- en voordelenkaart. Kaarthouders sparen punten wanneer ze deelnemen aan cultuur, sport of andere vrijetijdsactiviteiten. Deze UiTPAS-punten kunnen zij omruilen voor interessante voordelen, zoals een gratis ticket of een korting. Op deze manier worden zij gemotiveerd om nieuwe activiteiten uit te proberen. De gemeenten en de regio verzamelen veel data over de participaties waarmee ze aan de slag kunnen op vlak van marketing maar ook om toekomstige vrijetijdsbeleid meer te gaan vormgeven o.b.v. feiten.
Iedereen kan dus een UiTPAS kopen en het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen een UiTPAS hebben zodoende dat de hoofddoelstelling van UiTPAS bereikt kan worden, nl. kansarmen op een niet-stigmatiserende manier een voordeeltarief geven en van meer vrijetijdsactiviteiten laten genieten. Een persoon in armoede die een UiTPAS aan kansentarief heeft, betaalt slechts 20% van zijn deelnameprijs. 40% wordt gederfd door de organisator van het vrijetijdsaanbod en 40% wordt gederfd of betaald door de gemeente waarin de kansarme woont. Iedereen heeft echter eenzelfde UITPAS waardoor andere mensen niet weten dat het om een UiTPAS aan kansentarief gaat.
Om de betalersregeling voor mensen in armoede 20-40-40 in de praktijk te realiseren moeten de retributiereglementen van alle vrijetijdsdiensten binnen de gemeente aangepast worden. Deze aanpassing gebeurt door een toevoeging van een addendum aan elk retributiereglement. (zie bijlage)
Het addendum dat werd toegevoegd aan ieder retributiereglement is:
Addendum
Toevoeging in kader van gebruik UiTPAS
De solidaire kostendeling 20-40-40 voor mensen met een UiTPAS aan kansentarief is van toepassing vanaf 30 april 2022 op alle bepalingen in dit reglement.
Tevens werden de artikels met betrekking tot de Limbu verwijderd op vraag van Schepen Smeets.
Tot slot wordt dit dossier opnieuw voorgelegd gezien bij een eerdere beslissing de verkeerde retributiereglementen werden gebruikt.
het addendum in het retributiereglement van de Sportdienst en Jeugddienst, als toevoeging in het kader van het gebruik van de UiTPAS, goed te keuren;
het addendum in het retributiereglement van de Cultuurdienst, als toevoeging in het kader van het gebruik van de UiTPAS, goed te keuren;
de verwijdering van artikel 25 over LimbU als betaalmiddel uit het retributiereglement van Cultuur goed te keuren;
de verwijdering van artikel 4.2 over LimbU als betaalmiddel uit het retributiereglement van Sport en Jeugd goed te keuren.