Toelichting door burgemeester Eens.
Raadslid Van den Bossche stelt dat de fractie zich kan vinden in een aantal aanpassingen aangezien deze terug te vinden zijn in het decreet. Hij vraagt hoe het algemeen akkoord van alle aanwezigen bekomen kan worden om de filmen? Hij blijft voorstander van een streaming door de meerderheid zelf, dit gebeurt echter niet. Hij stelt dat ook dit reglement aan de diensten van de Gouverneur zal worden voorgelegd. Hij vindt het jammer dat dit is opgenomen in het voorstel, dit is volgens hem in strijd met het decreet. Bijgevolg zal hij tegenstemmen.
Raadslid J. Moonen stelt dat de voorstellen van de oppositie te summier worden weergegeven. Hij stelt dat zijn voorstellen in het belachelijke worden getrokken.
Burgemeester Eens herhaalt dat het zittingsverslag voorrang geniet.
Raadslid J. Moonen stelt dat het beter is om de gesprekken op te nemen, zodat zijn voorstellen beter aan bod komen.
Raadslid Camps stelt dat de vraag voor geluidsopnames wel zal worden toegestaan, maar hij vraagt zich af wat je met die geluidsopnamen juist mag doen?
Voorzitter Wilms licht toe.
Raadslid Camps is eveneens voorstander om ook beeldopnames toe te laten. Hij zal tegenstemmen
Raadslid Van den Bossche benadrukt dat er geen toestemming nodig is voor geluidsopnames, enkel voor beeldopnames.
Voorzitter Wilms leest de paragraaf voor inzake beeldopnames.
Burgemeester Eens stelt dat het reglement duidelijk is. Geen enkele opname kan het verslag vervangen. De burgemeester geeft een toelichting bij het mogelijk misbruik van elke vorm van opnames. Ze rekent op het gezond verstand van alle aanwezigen.
Raadslid Van den Bossche stelt dat hij niet de intentie heeft om enig misbruik te maken. Zijn insteek is om geïnteresseerden de kans te bieden om de zitting vanop afstand te volgen, bijvoorbeeld de minder mobiele personen. Hij zal het niet forceren maar hij blijft ijveren voor de streaming van de zitting.
Raadslid J. Moonen zal maandelijks ter ondersteuning van de algemeen directeur een verslag overmaken, als geheugensteuntje
N-VA geeft aan voor te zullen stemmen ook al zijn ze voorstander van streaming van de zitting, maar niet op deze wijze.
De gemeenteraad stelt bij aanvang van de legislatuur een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad.
Het reglement kan op elk moment door de raad worden gewijzigd.
Er werd een wijziging doorgevoerd aan het bestaande huishoudelijk reglement zoals goedgekeurd op 27 mei 2019 met betrekking tot geluids- en/of beeldopnames. Het is aangewezen hieromtrent regels vast te leggen om misbruik te vermijden.
Aan artikel 7 worden 2 paragrafen toegevoegd:
§4.
Het maken van geluidsopnames tijdens de zitting is enkel toegestaan na voorafgaandelijke kennisgeving. De geluidsopnames kunnen in geen geval het zittingsverslag vervangen.
Kan de gemeenteraad het aangepaste huishoudelijk reglement vaststellen ?
Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 38, 75 en 76.
Het agendapunt wordt aangenomen met 18 stemmen voor en 3 stemmen tegen (LOOI-nu: Van den Bossche S., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed te keuren met ingang vanaf 1 december 2022.
Toelichting door schepen Steurs.
Raadslid Camps suggereert om aan het containerpark een wachtrij-camera te plaatsen.
Schepen Govaerts stelt dat er geen al te lange wachtrijen zijn in Limburg, maar hij zal de suggestie zeker meenemen.
Dit reglement moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 10 en 26;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), inzonderheid op artikel 5.1.1. en volgende;
LIMBURG.NET is een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 12, §2 ,3° van het decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Het lidmaatschap van de gemeente Tessenderlo bij LIMBURG.NET;
De statuten van LIMBURG.NET en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de gemeente Tessenderlo als deelnemer van Limburg.net, afstand heeft gedaan aan Limburg.net van haar beheers- en reglementeringrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en –verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van LIMBURG.NET;
Het besluit van LIMBURG.NET om de financiële aspecten van de ophaling en de verwerking van de huishoudelijke en de daarmee vergelijkbare afvalstoffen te optimaliseren voor het werkgebied van LIMBURG.NET;
Het voorstel van LIMBURG.NET om een uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking in te voeren, met inbegrip van een stelsel dat de inning van deze heffingen centraliseert bij LIMBURG.NET, waarbij voorzien is dat de gemeente Tessenderlo kan instappen in het systeem van intergemeentelijke inning van de kohierbelasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, genaamd de ‘directe inning’ (zie beslissing raad van bestuur van LIMBURG.NET van 28/08/2013);
Het feit dat de gemeente Tessenderlo met ingang van 1 januari 2014 is ingestapt in het systeem van ‘directe inning’ zoals georganiseerd door LIMBURG.NET;
Het gemeenteraadsbesluit van 25 november 2013 waarin een Convenant tussen de gemeente Tessenderlo en LIMBURG.NET werd goedgekeurd waarin de nodige afspraken betreffende de ‘directe inning’ zijn uitgewerkt;
Het feit dat de gemeente Tessenderlo er toe gehouden is het ‘Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen’ zoals opgenomen in voornoemde Convenant goed te keuren, met hierin inbegrepen het kohier- en contantbelastingreglement.
het kohier- en contactbelastingsreglement van Limburg.net goed te keuren.
Toelichting door schepen Govaerts.
Raadslid Van den Bossche vraagt naar de stijging van de tarieven?
Schepen Govaerts stelt dat de kostprijs te laag is.
Voorzitter Wilms stelt dat bij elke aankoop drie kippen worden meegeleverd.
Het bijgevoegde tarievenreglement dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Het agendapunt wordt aangenomen met 17 stemmen voor en 4 onthoudingen (N-VA: Carmans R., De Jong A., LOOI-nu: Van den Bossche S., Onafhankelijke: Moonen J.).
het aangepaste reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net te bekrachtigen.
Toelichting door schepen Govaerts.
Raadslid J. Moonen vraagt om te verduidelijken wat er precies wijzigt.
Schepen Govaerts licht verder toe.
Het bijgevoegde tarievenreglement dient bekrachtigd te worden door de gemeenteraad.
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 2 onthoudingen (N-VA: Carmans R., De Jong A.).
het aangepaste reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers te bekrachtigen.
Toelichting door schepen Janssen.
Raadslid Camps vraagt hoeveel dit reglement op jaarbasis oplevert?
Schepen Janssen vraagt dit na.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of het onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
Gelet op de goedkeuring door de stad/gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 2 onthoudingen (N-VA: Carmans R., De Jong A.).
Algemeen.
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025;
Retributie naar aanleiding van sleufwerken.
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag;
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen.
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente;
Inning.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen;
Definitief karakter.
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Toelichting door burgemeester Eens.
N-VA zal zich onthouden omwille van de rechtspositieregeling op zich, niet omwille van deze aanpassingen.
Naar aanleiding van de fusie tussen Ham en Tessenderlo, wordt voorgesteld om een aantal artikels van de rechtspositieregeling te wijzigen. Deze aanpassing moet het mogelijk maken om gezamenlijke procedures voor werving en selectie te voeren.
Hiernaast is er voor de verzorgende personeelsleden werkzaam in een erkende dienst van de publieke gezinszorg vanaf 1 september 2021 een recht op een toelage op het uursalaris voor prestaties geleverd op weekdagen tussen 18 uur en 20 uur.
De wijzigingen voor de aanpassing van de rechtspositieregeling werden opgenomen in de bijlagen.
Het ontwerp werd voorgelegd aan het managementteam op 13 september 2022 en op 10 oktober 2022.
Het ontwerp werd voorgelegd aan de erkende vakbonden op 24 november 2022.
Kan de gemeenteraad akkoord gaan met de aanpassingen van de rechtspositieregeling zoals in de bijlagen gevoegd, met inwerkingtreding vanaf 1 december 2022?
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 (BVR RPR).
Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 (BVR RPR O).
Het Zesde Vlaamse Intersectorale Akkoord (VIA6) van 30 maart 2021 voor social/non-profitsectoren voor de periode 2021-2025.
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 2 onthoudingen (N-VA: De Jong A., Carmans R.).
met ingang vanaf 1 december 2022 goedkeuring te verlenen aan de aangepaste rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Tessenderlo, waarvan de aangepaste artikelen en de aangepaste bijlagen zoals in bijlage gevoegd worden opgenomen.