Toelichting door schepen Steurs.
Dit reglement bepaalt de retributies die de administratieve meerkost vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid of inertie heeft veroorzaakt. Het is evident dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.
De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend.
Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, samenstellen adviezen, enzovoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht.
Wanneer lokaal bestuur Tessenderlo dergelijke procedures niet zou voeren, zou dit een gevoel van straffeloosheid tot gevolg hebben dat een doortastend en correct beleid in de weg zou staan.
Er wordt voorzien in volgende tarieven die in verhouding staan tot de complexiteit van de te voeren procedures:
Eerste aanmaning | Kosteloos |
Tweede of volgende aanmaning | € 20,00 |
Aanmaning bij niet nakomen afbetalingsplan | € 20,00 |
Grensoverschrijdende invordering | € 50,00 |
Verzoek tot minnelijke schikking | € 20,00 |
Opmaak dwangbevel na uitvoerbaarverklaring | € 30,00 |
Derdenbeslag | € 50,00 |
Nemen hypothecaire inschrijving | € 50,00 |
Uitvoerend beslag op onroerend goed: betekening van bevel | € 1.750,00 |
Uitvoerend beslag op onroerend goed: aanstellen notaris | € 1.250,00 |
Uit onverdeeldheid treden in combinatie met uitvoerend onroerend beslag | € 2.000,00 |
Aanstellen curator onbeheerde nalatenschap | € 1.500,00 |
Indeplaatsstelling uitvoerend onroerend beslag | € 1.000,00 |
De opgesomde retributies zullen worden aangerekend voor enerzijds onbetwiste niet-fiscale schuldvorderingen en anderzijds betwiste niet-fiscale schuldvorderingen waarvoor na gerechtelijke procedure een uitvoerbare titel wordt bekomen.
De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.
Artikel 40,§3 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het de gemeenteraad is die bevoegd is voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en de retributies.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 177.
Het agendapunt wordt aangenomen met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., De Jong A., Kortleven I., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
het retributiereglement algemeen debiteurenbeheer - recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen in bijlage goed te keuren;
dit reglement in werking te laten treden op 1 mei 2022;
het besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2005 op te heffen op het ogenblik van de inwerkingtreding van het nieuwe besluit.
Het agendapunt wordt aangenomen met 17 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., De Jong A., Kortleven I.).
Toelichting door burgemeester Eens.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk kermisreglement na aanpassing van artikel 2 en artikel 16 goed.
het gemeentelijk kermisreglement zoals dit integraal deel uitmaakt van het besluit goed te keuren;
het reglement over te maken voor toezicht aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Het agendapunt wordt aangenomen met 17 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., De Jong A., Kortleven I.).
Toelichting door schepen Smeets.
Schepen Smeets vraagt daarnaast staande de zitting een wijziging aan het retributiereglement met betrekking tot de Limbu.
De UiTPAS is een spaar- en voordelenkaart. Kaarthouders sparen punten wanneer ze deelnemen aan cultuur, sport of andere vrijetijdsactiviteiten. Deze UiTPAS-punten kunnen zij omruilen voor interessante voordelen, zoals een gratis ticket of een korting. Op deze manier worden zij gemotiveerd om nieuwe activiteiten uit te proberen. De gemeenten en de regio verzamelen veel data over de participaties waarmee ze aan de slag kunnen op vlak van marketing maar ook om toekomstige vrijetijdsbeleid meer te gaan vormgeven o.b.v. feiten.
Iedereen kan dus een UiTPAS kopen en het is belangrijk dat zoveel mogelijk mensen een UiTPAS hebben zodoende dat de hoofddoelstelling van UiTPAS bereikt kan worden, nl. kansarmen op een niet-stigmatiserende manier een voordeeltarief geven en van meer vrijetijdsactiviteiten laten genieten. Een persoon in armoede die een UiTPAS aan kansentarief heeft, betaalt slechts 20% van zijn deelnameprijs. 40% wordt gederfd door de organisator van het vrijetijdsaanbod en 40% wordt gederfd of betaald door de gemeente waarin de kansarme woont. Iedereen heeft echter eenzelfde UITPAS waardoor andere mensen niet weten dat het om een UiTPAS aan kansentarief gaat.
Om de betalersregeling voor mensen in armoede 20-40-40 in de praktijk te realiseren moeten de retributiereglementen van alle vrijetijdsdiensten binnen de gemeente aangepast worden. Deze aanpassing gebeurt door een toevoeging van een addendum aan elk retributiereglement. (zie bijlage)
Het addendum dat werd toegevoegd aan ieder retributiereglement is:
Addendum
Toevoeging in kader van gebruik UiTPAS
De solidaire kostendeling 20-40-40 voor mensen met een UiTPAS aan kansentarief is van toepassing vanaf 30 april 2022 op alle bepalingen in dit reglement.
het addendum in het retributiereglement van de Sportdienst, als toevoeging in het kader van het gebruik van de UiTPAS, goed te keuren;
het addendum in het retributiereglement van de Jeugddienst, als toevoeging in het kader van het gebruik van de UiTPAS, goed te keuren;
het addendum in het retributiereglement van de Cultuurdienst, als toevoeging in het kader van het gebruik van de UiTPAS, goed te keuren.