Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

2022_GR_00055 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer – recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Goedkeuring

gemeenteraad
di 26/04/2022 - 19:30 Raadzaal - gemeentehuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Stefan Govaerts, schepen; Willy Wilms, voorzitter; Karolien Eens, burgemeester; Alies Smeets, schepen; Guido Steurs, schepen; Orlando Argento, raadslid; Dirk Camps, raadslid; Ans De Jong, raadslid; Bob Geyskens, raadslid; Liesbet Geyskens, raadslid; Wouter Janssen, schepen; Isabelle Kortleven, raadslid; Johan Moonen, raadslid; Liliane Moonen, raadslid; Jozef Van Aelst, raadslid; Eric Verboven, raadslid; Kurt Vermeyen, raadslid; Evy Van Doninck, raadslid; Bieke Nobels, raadslid; Nancy Lucas, raadslid; Tom Thijsmans, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nancy Sanen, schepen; Ronny Carmans, raadslid; Inne Peys, raadslid; Serge Van den Bossche, raadslid; Nico Wilms, raadslid

Secretaris

Tom Thijsmans, algemeen directeur
2022_GR_00055 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer – recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Goedkeuring 2022_GR_00055 - Retributiereglement algemeen debiteurenbeheer – recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Dit reglement bepaalt de retributies die de administratieve meerkost vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid of inertie heeft veroorzaakt. Het is evident dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.

De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend.

Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, samenstellen adviezen,  enzovoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht. 

Wanneer lokaal bestuur Tessenderlo dergelijke procedures niet zou voeren, zou dit een gevoel van straffeloosheid tot gevolg hebben dat een doortastend en correct beleid in de weg zou staan.

Er wordt voorzien in volgende tarieven die in verhouding staan tot de complexiteit van de te voeren procedures:

Eerste aanmaning

Kosteloos

Tweede of volgende aanmaning

€ 20,00

Aanmaning bij niet nakomen afbetalingsplan

€ 20,00

Grensoverschrijdende invordering

€ 50,00

Verzoek tot minnelijke schikking

€ 20,00

Opmaak dwangbevel na uitvoerbaarverklaring

€ 30,00

Derdenbeslag

€ 50,00

Nemen hypothecaire inschrijving

€ 50,00

Uitvoerend beslag op onroerend goed: betekening van bevel

€ 1.750,00

Uitvoerend beslag op onroerend goed: aanstellen notaris

€ 1.250,00

Uit onverdeeldheid treden in combinatie met uitvoerend onroerend beslag

€ 2.000,00

Aanstellen curator onbeheerde nalatenschap

€ 1.500,00

Indeplaatsstelling uitvoerend onroerend beslag

€ 1.000,00


De opgesomde retributies zullen worden aangerekend voor enerzijds onbetwiste niet-fiscale schuldvorderingen en anderzijds betwiste niet-fiscale schuldvorderingen waarvoor na gerechtelijke procedure een uitvoerbare titel wordt bekomen.

Juridische grond

De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.

Artikel 40,§3 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het de gemeenteraad is die bevoegd is voor het vaststellen van de gemeentebelastingen en de retributies.  

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 177.

Besluit

Het agendapunt wordt aangenomen met 15 stemmen voor en 5 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., De Jong A., Kortleven I., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het retributiereglement algemeen debiteurenbeheer - recuperatie inningskosten niet-fiscale vorderingen in bijlage goed te keuren;

Artikel 2

dit reglement in werking te laten treden op 1 mei 2022;

Artikel 3

het besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2005 op te heffen op het ogenblik van de inwerkingtreding van het nieuwe besluit.