Het agendapunt wordt aangenomen met 15 stemmen voor, 1 stem tegen (Onafhankelijke: Moonen J.) en 7 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., Open Vld: Gaethofs C., Argento O., LOOI.nu: Van den Bossche S., Wilms N.).
Toelichting door schepen Steurs.
Raadslid Van den Bossche vraagt om extra toelichting.
Raadslid Gaethofs vraagt waarover gestemd zal worden.
Schepen Steurs en financieel directeur Alders geven toelichting bij het dossier.
Raadslid Gaethofs stelt voor dat er een speciale regeling komt voor de lokale handelaars.
De gemeente wenst de afvalberg te verminderen. De papierfractie maakt momenteel een groot deel uit van de afvalberg. Om deze fractie gevoelig te verminderen voert de gemeente een belasting in op de verspreiding van niet-geadresseerd drukwerk. De verspreiders van dit drukwerk en gelijkgestelde producten zullen een belasting betalen op basis van het formaat en het aantal verspreide exemplaren. Het doel is om deze verspreiders bewuster te maken en te doen nadenken over de hoeveelheid van reclamedrukwerk dat ze verdelen en over alternatieve manieren om de reclameboodschap over te brengen, en om zo de hoeveelheid afval te verminderen. Dit komt ten goede aan de inwoners van de gemeente en haar werknemers, omdat er minder afval opgehaald, afgevoerd en verwerkt moet worden.
Reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten worden, vaak ongelezen, bij het op te halen papier gedeponeerd, wat leidt tot een verhoging van de papierophalingskosten. De meerkost van deze arbeidsintensieve papierophaling dient ten laste gelegd te worden van de uitgevers en de verspreiders van de reclame.
Het opleggen van een belasting op de verspreiding van drukwerk recupereert een deel van de kosten. Bovendien creëert een belasting een ontradend effect op het uitgeven van dergelijk drukwerk, waardoor het volume van de afvalberg en de ophaal- en verwerkingskost worden verminderd.
De Grondwet, artikelen 41, 162 en 170, §4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 tot en met 287 en 326 tot en met 335.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).
De financiële toestand van de gemeente.
Het agendapunt wordt aangenomen met 16 stemmen voor en 7 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., Open Vld: Gaethofs C., Argento O., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
met ingang van 1 april 2022 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente een belasting te heffen op huis-aan-huisbedeling van publiciteitsbladen en -kaarten met een handelskarakter, alsook van catalogi en kranten die publiciteit bevatten met een handelskarakter en erop gericht zijn een potentieel cliënteel ertoe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder. De verordening bedoelt uitsluitend het drukwerk dat niet voorzien is van een adres en de bedeling die kosteloos is voor de bestemmeling;
de belasting verschuldigd te verklaren voor de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever niet gekend is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting in afnemende volgorde verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.
De genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt is steeds hoofdelijk gehouden tot betaling van de belasting.
de belasting vast te stellen op € 0,01 per verspreid exemplaar indien de totale oppervlakte niet groter is dan 1.250 cm². Indien de totale oppervlakte groter is dan 1.250 cm² de belasting vast te stellen op € 0,02 per verspreid exemplaar. Het al dan niet volledig bedrukt zijn van een bladzijde geeft geen aanleiding tot een vermindering van de belasting;
de belasting verschuldigd te verklaren telkens er een huis-aan-huisverspreiding van reclamedrukwerk plaatsvindt. Een specimen van het reclamedrukwerk zal als basis dienen voor de berekening van de aanslag. Het verschuldigde bedrag wordt bekomen door vermenigvuldiging van het eenheidstarief met het aantal brievenbussen niet voorzien van een tekst die reclame weert. Voor de totaliteit van het verspreide reclamedrukwerk kan rekening gehouden worden met het aantal brievenbussen in één of meerdere gehuchten of in gans de gemeente. Wanneer in één brievenbus van een bepaald gehucht reclame gevonden wordt, wordt het ganse gehucht geacht bedeeld te zijn;
van de belasting vrij te stellen :
- publiciteitsbladen bedeeld door openbare diensten en onderwijsinstellingen;
- publiciteitsbladen van sociale, caritatieve, culturele of sportieve aard waaruit de uitgever zelf geen commercieel voordeel kan halen;
ter vereffening van de belasting driemaandelijks een rekening te zenden aan de belastingschuldigen. Bij deze rekening een lijst te voegen met vermelding van de datum van het reclamedrukwerk. De rekening moet betaald worden binnen de gevraagde termijn;
te bepalen dat wanneer de betaling niet in der minne kan geregeld worden de verschuldigde sommen in te kohieren. De kohieren vast te stellen en uitvoerbaar te verklaren ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs gezonden aan de met de invordering belaste financieel directeur die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen. Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum en de gegevens vermeld in het kohier. Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van onderhavig reglement;
de belastingschuldige per gewone brief aan de betaling te herinneren wanneer de aangerekende belasting niet binnen de vastgestelde termijn van twee maanden betaald is;
te bepalen dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift kan indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk ingediend worden, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval ingediend worden binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen de vijftien kalenderdagen na indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingplichtige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur. Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar;
het reglement te laten bekendmaken op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd en de toezichthoudende overheid op de hoogte te brengen van deze bekendmaking;
het reglement van 16 december 2019 op te heffen en het nieuwe, aangepaste reglement te laten ingaan op 1 april 2022 met een duurtijd tot en met 31 december 2025.
Toelichting door schepen Steurs.
Het betreft een nieuwe berekeningswijze om dit makkelijker op digitale wijze te kunnen verwerken.
Raadslid J. Moonen vraagt of dit altijd van toepassing is?
Voor de algemene financiering heft de gemeente een belasting op de inname van het openbaar domein bij bouw- of andere werken. Vermits de houder van de toelating gebruik maakt van het openbaar domein is het aangewezen voor dit gebruik een belasting aan te rekenen. De afdeling Patrimonium stelt voor het tarief aan te passen door een onderscheid te maken binnen en buiten de blauwe zone.
De Grondwet, artikelen 41, 162 en 170, §4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 tot en met 287 en 326 tot en met 335.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
De financiële toestand van de gemeente.
De wet van 7 februari 2003 houdende de verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 22 december 2003 houdende vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
Het besluit van de gemeenteraad van 1 maart 2004 houdende het aanvullend politiereglement inzake de afbakening van een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) in het centrum van Tessenderlo en op de Geelsebaan (N126).
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2006 houdende de uitbreiding van het aanvullend politiereglement inzake de afbakening van een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) in het centrum van Tessenderlo en op de Geelsebaan (N126).
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2011 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk mobiliteitsplan.
Het besluit van de gemeenteraad van 1 maart 2004 inzake het retributiereglement blauwe zone en de latere wijzigingen goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 januari 2006, 27 maart 2006 en 19 december 2011.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2013 inzake het retributiereglement blauwe zone.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2013 inzake het retributiereglement blauwe zone.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 november 2021 inzake het retributiereglement blauwe zone.
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 4 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., Groen: Camps D.).
met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn die eindigt op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente een belasting te heffen op de periodieke inneming van de openbare weg of gelijk welk deel van het openbaar domein door wagens, aanhangwagens, machines, afsluitingen, schutsels, panelen, materialen, containers of welke voorwerpen dan ook. Valt niet onder onderhavig reglement: de inneming van het openbaar domein waarvoor een specifiek belasting- of retributiereglement voorzien is;
het college van burgemeester en schepenen of haar aangestelde te machtigen de toelating af te leveren conform het ministerieel besluit van 7 mei 1999 en latere wijzigingen betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg en de gemeentelijke politieverordening inzake de privatieve ingebruikname van het openbaar domein van 25 juni 2007 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 2, § 12-13-14. De toelating kan enkel online aangevraagd en afgerekend worden via het digitale loket "inname openbaar domein" dat terug te vinden is op de gemeentelijke website. Deze toelating slechts volledige uitwerking te geven na betaling van de verschuldigde belasting;
voor alle in artikel 1 vermelde voorwerpen geplaatst op de openbare weg met het oog op het uitvoeren van werken die niet van openbaar nut zijn, de belasting per dag verschuldigd te verklaren.
Plaatsen waar een blauwezonereglementering van toepassing is:
- het tarief per dag per ingenomen m² voor wagens, aanhangwagens, machines, afsluitingen, schutsels, panelen, materialen, containers of welke voorwerpen dan ook vast te stellen op € 1,25 en
- het tarief per dag per lopende meter voor afsluitingen, schutsels, panelen, geplaatst op de rand van het openbaar domein eveneens vast te stellen op € 1,25.
Plaatsen waar geen blauwezonereglementering van toepassing is:
- het tarief per dag per ingenomen m² voor wagens, aanhangwagens, machines, afsluitingen, schutsels, panelen, materialen, containers of welke voorwerpen dan ook vast te stellen op € 0,50 en
- het tarief per dag per lopende meter voor afsluitingen, schutsels, panelen, geplaatst op de rand van het openbaar domein eveneens vast te stellen op € 0,50.
De belastingschuldige te verplichten via het digitale loket van de gemeente zijn aanvraag en betaling te doen voor de volledige periode rekening houdende met de aanvraagtermijnen. Tevens moet hij voor het einde van de werken een eventuele verlenging van de werken opnieuw via het digitale loket van de gemeente aanvragen en betalen.
Het betalen van de belasting houdt geen enkel verband met de schadevergoeding die eventueel kan gevraagd worden naar aanleiding van de schade veroorzaakt bij de inname van het openbaar domein;
voor de berekening van de ingenomen oppervlakten en lopende meter voor elk gedeelte van een m² en een lopende meter een volledige meter aan te rekenen. Voor de bepaling van de oppervlakte worden de meest uitstekende gedeelten in aanmerking genomen van op de grond tot een hoogte van vier meter. Voor de berekening van de duur van de inname wordt voor elk gedeelte van een dag een volledige dag gerekend;
de overtredingen op dit reglement te laten vaststellen door daartoe aangestelde personeelsleden van de gemeente. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel;
te bepalen dat, indien de contante inning niet kan gebeuren, de contantbelasting wordt ingekohierd;
te bepalen dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete, een bezwaarschrift kan indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk ingediend worden, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval ingediend worden binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning. Het college van burgemeester en schepenen of een personeelslid dat door het college van burgemeester en schepenen speciaal daarvoor is aangewezen, stuurt binnen de vijftien kalenderdagen na indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds naar de belastingplichtige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds naar de financieel directeur. Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar;
het reglement te laten bekendmaken op de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd en de toezichthoudende overheid op de hoogte te brengen van deze bekendmaking;
het reglement van 20 december 2021 op te heffen en het nieuwe, aangepaste reglement te laten ingaan op 1 april 2022 met een duurtijd tot en met 31 december 2025.
Toelichting door schepen Steurs.
Raadslid Gaethofs vraagt of de tarieven wijzigen.
Schepen Steurs antwoordt dat er geen wijziging van de tarieven is.
Raadslid Van den Bossche vraagt of er ook een boete is voor het niet aanmelden van inname openbaar domein? Er zijn veel meldingen van inbreuken zoals parkeren op de stoep, laden en lossen, etc. Hij vraagt de meerderheid om hier iets aan te doen.
Voorzitter Wilms gaat over tot de stemming.
Het retributiereglement blauwe zone dat op de gemeenteraad van 29 november 2021 werd goedgekeurd, moet omwille van de uitbreiding van parkeerplaatsen met verschillende uurregeling waarop de blauwezonereglementering van toepassing is en een gewijzigde regelgeving inzake de inname van het openbaar domein worden aangepast. De aanpassing en uitbreiding moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De nieuwe gemeentewet van 26 mei 1989 en latere wijzigingen, en inzonderheid het artikel 119.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, en inzonderheid de artikelen 40 en 41.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, en inzonderheid de artikelen 285, 286 en 287.
De wet van 7 februari 2003 houdende de verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het Koninklijk Besluit van 22 december 2003 houdende vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid.
Het besluit van de gemeenteraad van 1 maart 2004 houdende het aanvullend politiereglement inzake de afbakening van een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) in het centrum van Tessenderlo en op de Geelsebaan (N126).
Het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2006 houdende de uitbreiding van het aanvullend politiereglement inzake de afbakening van een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) in het centrum van Tessenderlo en op de Geelsebaan (N126).
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2011 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk mobiliteitsplan.
Het besluit van de gemeenteraad van 1 maart 2004 inzake het retributiereglement blauwe zone en de latere wijzigingen goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 januari 2006, 27 maart 2006 en 19 december 2011.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 april 2013 inzake het retributiereglement blauwe zone.
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2013 inzake het retributiereglement blauwe zone.
Het besluit van de gemeenteraad van 29 november 2021 inzake het retributiereglement blauwe zone.
Het agendapunt wordt aangenomen met 18 stemmen voor en 5 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
een gemeentelijke retributie te vestigen voor het parkeren van motorvoertuigen en voor het plaatsen van materiaal en/of materieel op plaatsen waar een blauwezonereglementering van toepassing is, zoals opgenomen in de van toepassing zijnde gecoördineerde aanvullende politieverordening- stilstaan en parkeren in Tessenderlo;
§1. De bestuurder kan opteren voor gratis parkeren voor de duur die wordt toegelaten door de verkeersborden.
§2. De bestuurder kan opteren voor een forfaitair bedrag van 30,00 euro om een dag te parkeren, volgens de tijdsvork vermeld op het onderbord. Indien er geen onderbord met tijdsvork is voorzien dan geldt de normale regeling van 09.00u tot 18.00u;
§1. De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt kenbaar gemaakt door het zichtbaar aanbrengen van de parkeerschijf achter de voorruit van het voertuig, overeenkomstig de betreffende blauwezonereglementering.
§2. De bestuurder van een motorvoertuig waarbij de parkeerschijf, die zichtbaar achter de voorruit van het voertuig ligt, niet in overeenstemming is met de blauwezonereglementering, opteert voor een dag parkeren zoals wordt bedoeld in artikel 2 paragraaf 2.
§3. De bestuurder van een motorvoertuig die de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig plaatst, opteert voor een dag parkeren zoals wordt bedoeld in artikel 2 paragraaf 2;
voor de controle op de naleving van dit reglement doet het gemeentebestuur beroep op een privaat parkeerbedrijf;
§1. De retributiereglementering op de blauwe zone is niet van toepassing voor zij die werkzaamheden verrichten in het kader van het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 en hiertoe een toelating hebben van het gemeentebestuur of voor zij die, mits toelating van het gemeentebestuur, een tijdelijke inname doen van het openbaar domein langer dan de uren voorzien op het onderbord en indien er geen onderbord aanwezig is langer dan 2 uren en maximaal een hele dag zoals voorzien in artikel 2.
§2. De retributiereglementering op de blauwe zone is niet van toepassing voor het plaatsen van motorvoertuigen en/of materiaal en/of materieel in een parkeervak waarop de blauwezonereglementering geldt in het kader van werkzaamheden die door derden in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd of in het kader van een tijdelijke inname van het openbaar domein door derden in opdracht van de gemeente.
§3. De retributiereglementering op de blauwe zone is niet van toepassing voor het plaatsen van gemeentelijke motorvoertuigen en/of materiaal en/of materieel in een parkeervak waarop de blauwezonereglementering geldt in het kader van werkzaamheden die door de gemeentelijke diensten in eigen beheer worden uitgevoerd of in het kader van een tijdelijke inname van het openbaar domein door de gemeentelijke diensten;
bij het niet betalen van de verschuldigde retributie worden het bedrag en alle bijkomende administratieve kosten uitsluitend verhaald op de persoon, natuurlijke of rechtspersoon, die houder is van de nummerplaat van het motorvoertuig en/of verhaald op de persoon, natuurlijke of rechtspersoon, die in het kader van artikel 5 paragraaf 1, een toelating heeft ontvangen;
de betaling van de retributie geeft geen aanleiding tot enig ander recht of tot bewaargeving. Het parkeren gebeurt steeds op eigen risico;
de bestuurder zal geen bezwaar kunnen indienen, niettegenstaande het heffen van een retributie, in geval van verplichte verwijdering van het voertuig en/of materiaal en/of materieel op politiebevel;
het voorliggende retributiereglement is niet van toepassing op het parkeren binnen de blauwe zone in het kader van ceremoniële gebeurtenissen waarvoor door het gemeentebestuur voorafgaandelijk toelating wordt verleend;
§1. De aanpassing en uitbreiding van het retributiereglement van 29 november 2021 treedt in werking met ingang van 1 april 2022.
Het agendapunt wordt aangenomen met 20 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A.).
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 4 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., Onafhankelijke: Moonen J.).
Het agendapunt wordt aangenomen met 15 stemmen voor, 6 stemmen tegen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., LOOI.nu: Van den Bossche S., Wilms N., Onafhankelijke: Moonen J.) en 2 onthoudingen (Open Vld: Gaethofs C., Argento O.).
Toelichting door burgemeester Eens.
Raadslid Van den Bossche vraagt of het niet enkel via elektronische weg mag?
Burgemeester Eens verduidelijkt dat het per vacature zal bekeken worden.
De wijzigingen voor de aanpassing van de rechtspositieregeling werden opgenomen in de bijlage.
Het ontwerp wordt voorgelegd aan de erkende vakbonden voor advies.
Het ontwerp werd voor advies voorgelegd aan het managementteam op 14 maart 2022.
Kan de gemeenteraad akkoord gaan met de aanpassingen van de rechtspositieregeling (zie bijlage), met inwerkingtreding vanaf 1 april 2022?
Het agendapunt wordt aangenomen met 20 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A.).
goedkeuring te verlenen aan de aangepaste rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Tessenderlo, waarvan het artikel 10 wordt gewijzigd zoals omschreven;
afschrift van dit besluit aan de hogere overheid voor toezicht over te maken.
Het agendapunt wordt verworpen met 19 stemmen tegen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., De Jong A., Groen: Camps D.,Vooruit-SPiL: Wilms W., Eens K., Steurs G., Moonen L., Janssen W., Vermeyen K., Geyskens B., Nobels B., CD&V: Govaerts S., Smeets A., Sanen N., Verboven E., Van Aelst J., Van Doninck E.) en 5 stemmen voor.
19.33 uur: de zitting wordt geopend
19.35 uur: raadslid Dirk Camps vervoegt de zitting
23.31 uur: de zitting wordt geschorst
23.34 uur: de zitting wordt heropend
23.39 uur: de besloten zitting wordt geopend
23.39 uur: einde van de zitting