Het verslag van de gemeenteraadszitting van 31 mei 2021 moet worden goedgekeurd tijdens de zitting van 29 juni 2021.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de notulen van de gemeenteraadszitting.
Artikel 32 §3 en §4 van het huishoudelijk reglement gemeente Tessenderlo van 27 mei 2019.
het verslag van 31 mei 2021 goed te keuren.
In het kader van de opdracht inrichting speeltuin Kraanhof werden diverse bestekken opgesteld door de Afdeling Gemeentewerken.
Dit besluit heeft betrekking op bestek 2021/01 ‘Speeltoestellen Kraanhof'.
Bestek 2021/01 'Speeltoestellen Kraanhof werd opgesplitst in 2 hoofdstukken:
Hoofdstuk 1 : Leveren speeltoestellen voor een bedrag van € 49.474,00 incl btw, onderverdeeld in 15 percelen;
Hoofdstuk 2 : Leveren én plaatsen speeltoestellen voor een bedrag van € 154.108,50 incl btw, onderverdeeld in 16 percelen.
De percelen van hoofdstuk 1 en 2 worden apart toegekend. De gemeente heeft steeds de mogelijkheid om een perceel niet toe te kennen. De toestellen in deze twee hoofdstukken worden zoals bepaald in het bestek, gegund op basis van de volgende gunningscriteria:
- Kostprijs;
- Duurzaamheid, kwaliteit en waarborg;
- Dienst na verkoop;
- Leveringstermijn.
Omdat een deel van de hogergenoemde speeltoestellen enkel wordt geleverd, moeten deze door onze mensen van VDW zelf worden geplaatst. Om deze plaatsing te kunnen realiseren moeten er gaten worden gemaakt en materialen (beton, schroeven, moeren,…) worden aangekocht voor een geraamd bedrag van € 10.000,00.
Naast hogergenoemde speeltoestellen gaan onze eigen mensen van VDW ook een aantal elementen volledig zelf maken en plaatsen teneinde de kosten te beperken. Het betreft een kippenhok en een konijnenhok; een hellingklimmer, steentjeshoek, een moestuinbak, een klein zandtafeltje met opkant en een modderkeuken. Om deze toestellen te kunnen maken moeten alle benodigde materialen (schroeven, bouten, moeren, plaat- en ander materiaal,…) worden aangekocht voor een geraamd bedrag van € 15.000,00.
Er wordt voorgesteld de opdrachten te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623) met een huidig saldo van € 1.525.127,18.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het agendapunt wordt aangenomen met 13 stemmen voor en 7 stemmen tegen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I., Open Vld: Gaethofs C., Argento O., LOOI.nu: Van den Bossche S., Groen: Camps D.).
Het bestek met nr. 2021/01 en de raming voor de opdracht “Speeltoestellen Kraanhof”, opgesteld door Afdeling Gemeentewerken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 168.250,00 excl. btw of € 203.582,50 incl. 21% btw.
Onze eigen mensen van VDW toelating te geven om de benodigde materialen voor de plaatsing (beton, schroeven, bouten en moeren,..) aan te kopen voor een geraamd bedrag van € 10.000,00.
Onze eigen mensen van VDW eveneens toelating te geven om naast hogergenoemde speeltoestellen een aantal elementen volledig zelf maken en te plaatsen teneinde de kosten te beperken. Het betreft een kippenhok en een konijnenhok; een hellingklimmer, steentjeshoek, een moestuinbak, een klein zandtafeltje met opkant en een modderkeuken. Om deze toestellen te kunnen maken mogen alle benodigde materialen (schroeven, bouten, moeren, plaat- en ander materiaal,…) worden aangekocht voor een geraamd bedrag van € 15.000,00.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau via public procurement.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623).
Indien mocht blijken dat het krediet in het budget van het dienstjaar 2021 ontoereikend is, kan de gunning toch doorgaan en verbindt het college van burgemeester en schepenen zich ertoe het nodige bijkomende krediet te voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging.
In het kader van de opdracht inrichting speeltuin Kraanhof werden diverse bestekken opgesteld door de Afdeling Gemeentewerken.
Dit besluit heeft betrekking op bestek 2021/03 ‘Levering en plaatsing boomhut speeltuin Kraanhof’.
Voor de opdracht "Levering en plaatsing boomhut speeltuin Kraanhof" moet de aannemer drie verschillende voorstellen indienen voor een forfaitaire prijs. Op basis van gunningscriteria wordt slechts één voorstel weerhouden. Het uiteindelijke voorstel van dit hoofdstuk wordt zoals bepaald in het bestek, gegund op basis van de volgende gunningscriteria:
- Duurzaamheid, kwaliteit en waarborg;
- Dienst na verkoop;
- Orginaliteit, speelwaarde en uitstraling;
- Leveringstermijn.
* Variant 1 (Voorbehouden prijs € 35.000,00), raming: € 35.000,00 excl. btw of € 42.350,00 incl. 21% btw;
* Variant 2 (Voorbehouden prijs € 50.000,00), raming: € 50.000,00 excl. btw of € 60.500,00 incl. 21% btw;
* Variant 3 (Voorbehouden prijs € 65.000,00), raming: € 65.000,00 excl. btw of € 78.650,00 incl. 21% btw.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op maximaal € 65.000,00 excl. btw of € 78.650,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623) met een huidig saldo van € 1.525.127,18.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2021/03 en de raming voor de opdracht “Levering en plaatsing Boomhut Speeltuin Kraanhof”, opgesteld door Afdeling Gemeentewerken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 65.000,00 excl. btw of € 78.650,00 incl. 21% btw.;
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau via public procurement;
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623);
Indien mocht blijken dat het krediet in het budget van het dienstjaar 2021 ontoereikend is, kan de gunning toch doorgaan en verbindt het college van burgemeester en schepenen zich ertoe het nodige bijkomende krediet te voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging.
Naar aanleiding van de gunning van de overheidsopdracht tot het aanstellen van een commissaris-revisor voor de boekjaren 2020, 2021 en 2022 voor AGB Tessenderlo dient de herbenoeming van de commissaris goedgekeurd te worden door de gemeenteraad en dit vanaf de datum van gunning.
de herbenoeming van Marc Maris, Luikersteenweg 232/4 te 3500 Hasselt goed te keuren voor de boekjaren 2020, 2021 en 2022 voor AGB Tessenderlo vanaf 25 februari 2021.
De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.
De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en legt ze ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
De statuten AGB Tessenderlo, waarvan het inhoudelijk gedeelte luidt als volgt:
Art. 1 Rechtsvorm en naam
Het "AGB Tessenderlo" is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid opgericht bij besluit van de gemeenteraad van de Gemeente Tessenderlo van 26 april 2010. Het wordt hieronder “het bedrijf” genoemd.
Art. 2 Wettelijk kader
Het bedrijf is onderworpen aan het Decreet over het lokaal bestuur, aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelen afwijken.
Art. 38 Boekhouding en jaarrekening
§1. Het AGB voert overeenkomstig art. 253 van het Decreet over het lokaal bestuur een algemene en een budgettaire boekhouding, aangepast aan de aard en de omvang van haar activiteiten. De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.
Het financiële boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van hetzelfde jaar.
§2. Het AGB doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het AGB, van welke aard ook.
Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen, van welke aard ook, van het autonoom gemeentebedrijf, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening.
De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.
§3. De nettowinsten worden jaarlijks in de stadskas gestort. De nettoverliezen worden jaarlijks overgedragen.
Het agendapunt wordt aangenomen met 17 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I.).
de jaarrekening 2020 van AGB Tessenderlo met een balanstotaal van € 4.539.730,15 en waarvan de resultatenrekening afsluit met een winst van het boekjaar van € 84.383,43 goed te keuren.
In het kader van de opdracht inrichting speeltuin Kraanhof werden diverse bestekken opgesteld door de Afdeling Gemeentewerken.
Dit besluit heeft betrekking op bestek 2021/11 ‘Leveren en plaatsen metalen kraanvogel en klimpaleis speeltuin Kraanhof’.
De opdracht "Leveren en plaatsen metalen kraanvogel en klimpaleis speeltuin Kraanhof" beoogt het verkrijgen van offertes voor het leveren en plaatsen van een metalen kraanvogel en het leveren n plaatsen van een metalen klimpaleis zoals beschreven in het bestek.
De kraanvogel en het klimpaleis zal, zoals bepaald in het bestek, gegund worden op basis van de volgende gunningscriteria:
- Kostprijs;
- Uitrusting atelier en technische kennis/ervaring;
- Plan van aanpak.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 109.648,65 excl. btw of € 132.674,87 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
De offertes dienen de aanbestedende overheid te bereiken voor 13 augustus 2021 om 9.30uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623) met een huidig saldo van € 1.525.127,18.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2021/11 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen metalen kraanvogel en klimpaleis speeltuin Kraanhof”, opgesteld door Afdeling Gemeentewerken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 109.648,65 excl. btw of € 132.674,87 incl. 21% btw.;
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau via public procurement;
De offertes te ontvangen voor 13 augustus 2021 om 9.30uur;
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623);
Indien mocht blijken dat het krediet in het budget van het dienstjaar 2021 ontoereikend is, kan de gunning toch doorgaan en verbindt het college van burgemeester en schepenen zich ertoe het nodige bijkomende krediet te voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging.
In het kader van de opdracht inrichting speeltuin Kraanhof werden diverse bestekken opgesteld door de Afdeling Gemeentewerken.
Dit besluit heeft betrekking op bestek 2021/96 ‘Levering zit - en hangmeubilair Kraanhof’.
De opdracht "Levering zit - en hangmeubilair Kraanhof' beoogt het verkrijgen van offertes voor zit - en hangmeubilair zoals beschreven in het bestek.
Het zit -en hangmeubilair zal, zoals bepaald in het bestek, gegund worden op basis van de volgende gunningscriteria:
- Prijs;
- Kwaliteit en levensduur;
- Leveringsdatum.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op maximaal € 50.820,00 excl. btw of € 61.492,20 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De offertes dienen de aanbestedende overheid te bereiken voor 13 augustus 2021 om 9.00uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623) met een huidig saldo van € 1.525.127,18.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek met nr. 2021/96 en de raming voor de opdracht “Levering zit - en hangmeubilair Kraanhof”, opgesteld door Afdeling Gemeentewerken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 50.820,00 excl. btw of € 61.492,20 incl. 21% btw;
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure;
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau via public procurement;
De offertes te ontvangen voor 13 augustus 2021 om 9.00uur;
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2210007/02/0119/08 (actie/raming AC000238/MJP000623);
Indien mocht blijken dat het krediet in het budget van het dienstjaar 2021 ontoereikend is, kan de gunning toch doorgaan en verbindt het college van burgemeester en schepenen zich ertoe het nodige bijkomende krediet te voorzien in de eerstvolgende budgetwijziging.
BBC voorziet de opmaak van één geconsolideerde jaarrekening voor gemeente en OCMW Tessenderlo. Gemeente Tessenderlo en het OCMW worden sinds 2020 dus als één geïntegreerd geheel gezien. De cijfers in de wettelijke rapporten zijn deze van de gemeente en het OCMW samen.
In dit kader is het belangrijk dat de waarderingsregels van beide entiteiten op elkaar afgestemd zijn.
De nieuwe waarderingsregels voor zowel de gemeente als het OCMW werden in bijlage opgenomen.
Wijzigingen:
- Waardeverminderingen voor vorderingen op korte termijn: waarderingsregels gemeente werden overgenomen.
In OCMW was er oorspronkelijk sprake van een waardevermindering van respectievelijk 30%, 60% en 100% op vorderingen tussen 1 en 2 jaar oud, 2 en 3 jaar oud en ouder dan 3 jaar. Er is geen waardevermindering voor vorderingen die jonger zijn dan 1 jaar.
Dit werd aangepast naar de regel:
Vorderingen ouder dan 2 jaar, jonger dan 3 jaar: 10%
Vorderingen ouder dan 3 jaar, jonger dan 5 jaar: 40%
Vorderingen ouder dan 5 jaar: 60%
- Afschrijvingstermijn kantooruitrusting was bij OCMW 10 jaar, bij gemeente bedroeg dit 5 jaar. In de nieuwe waarderingsregels werd de termijn van 5 jaar overgenomen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
de nieuwe waarderingsregels voor gemeente en OCMW Tessenderlo goed te keuren.
Samenvatting van de jaarrekening 2020
| Gemeente + OCMW 2020 | Gemeente 2020 | OCMW 2020 | Gemeente + OCMW 2019 |
Exploitatiesaldo | 6.884.639 | 7.834.549 | -949.909 | 7.469.842 |
Investeringssaldo | -2.533.071 | -2.373.397 | -159.674 | -2.073.082 |
Budgettair resultaat van het jaar | 3.602.991 | 5.266.247 | -1.663.256 | 4.572.914 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | 30.918.330 | 28.792.406 | 2.125.924 | 27.315.339 |
Autofinancieringsmarge | 6.193.931 | 7.697.514 | -1.503.582 | 6.795.997 |
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 41, §2, 3° en 56.
Het agendapunt wordt aangenomen met 16 stemmen voor, 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I.) en 1 stem tegen (Groen: Camps D.).
de jaarrekening 2020, gedeelte gemeente, vast te stellen;
vast te stellen dat de gemeente in 2020 niet dient tussen te komen in het tekort van het OCMW aangezien het OCMW dit boekjaar over een positief gecumuleerd budgettair resultaat beschikt.
Samenvatting van de jaarrekening 2020
| Gemeente + OCMW 2020 | Gemeente 2020 | OCMW 2020 | Gemeente + OCMW 2019 |
Exploitatiesaldo | 6.884.639 | 7.834.549 | -949.909 | 7.469.842 |
Investeringssaldo | -2.533.071 | -2.373.397 | -159.674 | -2.073.082 |
Budgettair resultaat van het jaar | 3.602.991 | 5.266.247 | -1.663.256 | 4.572.914 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | 30.918.330 | 28.792.406 | 2.125.924 | 27.315.339 |
Autofinancieringsmarge | 6.193.931 | 7.697.514 | -1.503.582 | 6.795.997 |
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 41, §2, 3° en 56.
de geconsolideerde jaarrekening voor boekjaar 2020 voor gemeente en OCMW Tessenderlo goed te keuren;
goed te keuren dat de gemeente in 2020 niet dient tussen te komen in het tekort van het OCMW aangezien het OCMW dit boekjaar over een positief gecumuleerd budgettair resultaat beschikt.
De VZW KVV Thes Sport Tessenderlo vraagt voor de installatie van LED 350 lux verlichting op het A-veld financiële hulp aan de gemeente.
Op het CBS van 27 mei 2021 werd het volgende beslist:
na budgetwijziging, de omvorming van de verlichting op het A-terrein naar 350 Lumen LED te prefinancieren voor het geraamde uitvoeringsbedrag van € 45.880,00 niettegenstaande deze investering het gevolg is van de uitbating van de concessie door de concessiehouder THES. Op basis van het voorgelegde terugverdieneffect dat als bijlage wordt toegevoegd aan het voorliggende dossier wordt een renteloze lening voor dit bedrag voorzien met een terugbetalingstermijn van 10 jaar voor het volledige investeringsbedrag. De eerste aflossingsschijf moet betaald worden na een volledig jaar na de ingebruikname, zijnde in januari 2023.
De Financiële dienst heeft een ontwerpovereenkomst voor de toekenning van een renteloze lening opgemaakt (zie bijlage). Deze ontwerpovereenkomst dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Het nodige krediet moet nog voorzien worden bij de eerstvolgende aanpassing van her meerjarenplan.
Het agendapunt wordt aangenomen met 17 stemmen voor en 3 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I.).
de ontwerpovereenkomst in bijlage goed te keuren en voor te leggen aan de gemeenteraad;
het nodige krediet te voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Het nieuwe afvalreglement dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 1 onthouding (LOOI.nu: Van den Bossche S.).
het nieuwe afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen goed te keuren.
Omwille van de laattijdige uitnodiging werd in zitting van het college van 3 juni schepen Eens aangeduid als afgevaardigde om de algemene vergadering bij te wonen van 15 juni 2021.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze beslissing te bekrachtigen.
Als werkelijk lid van de vereniging wordt het bestuur gevraagd om voor de resterende tijd van deze legislatuur een vertegenwoordiger en/of een ambtenaar aan te duiden als afgevaardigde(n) voor Tessenderlo.
De statuten van de VVOG bepalen dat ieder werkelijk lid beschikt over één stem en wordt vertegenwoordigd door één of meer politieke mandatarissen of ambtenaren van zijn bestuur.
Volgende kandidaten worden voorgedragen overeenkomstig de voorgeschreven procedure van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw:
de beslissing van het college van 3 juni 2021 betreffende aanduiding schepen Eens als afgevaardigde voor de AV van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw van 15 juni 2021 te bekrachtigen;
schepen Karolien Eens af te vaardigen voor de algemene vergadering van VVOG vzw tot einde legislatuur 2024.
Het organiseren van ambulante handel op openbaar domein buiten de wekelijkse markt moet via het gemeentelijk reglement bepaald worden.
Er worden 2 locaties opengesteld namelijk het Sint-Jozefplein in Schoot en de Albertkade in Hulst. Deze locaties zijn gekozen omwille van het gebrek aan handelaars en de ondersteuning van de bewoners en bedrijven.
1. Locaties:
- Schoot op het Sint-Jozefplein, 2 dagen per week een hele of halve dag. Hier kan alles wat betreft voeding worden toegelaten met uitzondering van een frituur;
- Hulst op de Albertkade, 2 dagen per week een hele of halve dag. Hier wordt alles wat betreft voeding toegelaten.
2. Er wordt 1 kraam toegelaten en de standplaats per onderneming is voor maximum 1 dag per week. Zo krijgt iedereen een kans en is het aanbod groter.
3. Voor de betalingen stellen we voor om een retributie aan te rekenen van € 16,00 per dagdeel. Hiervoor zal toekomstgericht een retributiereglement moeten opgemaakt worden.
4. Er is een ontwerp aanvraagdocument opgemaakt. Hierin staan alle voorwaarden op en bijkomende informatie als men een aanvraag wil doen voor ambulante handel (zie bijlage). Dit document wordt nog verder uitgewerkt.
Het reglement ambulante handel zal op basis van de adviezen van het college en de gemeenteraad aangepast en verwerkt worden en de definitieve versie zal op de gemeenteraad van augustus of september ter goedkeuring voorgelegd worden.
Het op dit moment geldend reglement is toegevoegd als bijlage.
kennis te nemen van de stand van zaken in het dossier ambulante handel op openbaar domein buiten de wekelijkse markt.
De gemeenteraad regelt de vervanging van de algemeen directeur. Tijdens de zitting van de gemeenteraad van 25 maart 2019 werd beslist deze bevoegdheid te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen. Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 28 maart 2019 werd beslist deze bevoegdheid verder te delegeren naar de algemeen directeur zelf.
Tijdens de gemeenteraadszitting van 25 maart 2019 werden een aantal personen aangeduid om de algemeen directeur te vervangen bij afwezigheid of verhindering. Men wenst afdelingshoofd Welzijn, de heer Jeroen Wuyts, aan deze lijst toe te voegen.
Artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur.
de heer Jeroen Wuyts, naast Patricia Bas, Nathalie Hoedemakers, Geert Schepers en Joost Van haelewyn, in aanmerking te laten komen om de algemeen directeur te vervangen bij afwezigheid of verhindering.
Recent werd de prijsvraag met betrekking tot de drankenlevering in de ganse organisatie gegund. Het is nodig om de verkoopprijzen in de culturele- en jeugdinfrastructuur en de drankenautomaat in The Box aan te passen op basis van de nieuwe aankoopprijzen.
Om een eenduidige prijszetting voor het drankenaanbod bij zaalverhuur binnen de ganse organisatie te kunnen doen, heeft de dienst Beheer in overleg met de financieel directeur een voorstel uitgewerkt van marges per drankengroep. Dit gebeurde door de huidige verkoopprijzen in de culturele- en jeugdinfrastructuur af te zetten ten opzichte van de huidige aankoopprijzen en daarna per drankengroep via afronding een marge te bepalen (zie Bijlage 1 - Voorstel bepaling marges).
Voor het voorstel van de verkoopprijzen voor de culturele- en jeugdinfrastructuur werd de formule: aankoopprijs + marge + btw gehanteerd.
In de culturele- en jeugdinfrastructuur zullen de stocktellingen opnieuw gebeuren door de drankenleverancier, waarvoor een vergoeding wordt aangerekend. Voorstel is om deze vergoeding integraal door te rekenen aan de gebruiker van de infrastructuur.
Om uniformiteit binnen de ganse organisatie te waarborgen zijn de voorgestelde verkoopprijzen van identieke producten dezelfde als de voorgestelde verkoopprijzen in het dienstencentrum (voorstel prijszetting voor dienstencentrum wordt voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn).
Het voorstel voor de prijszetting voor het drankenaanbod in de culturele- en jeugdinfrastructuur, dat door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 juni 2021 werd goedgekeurd, is in bijlage toegevoegd alsook de huidige prijslijst (Bijlagen 2, 3 en 4).
In The Box staat een drankenautomaat met producten voor consumptie ter plaatse. Ook hiervoor werd een voorstel tot prijszetting uitgewerkt op basis van de bepaalde marges, bijkomend werd hier een afronding gemaakt voor het consumentengemak bij de betaling.
Het voorstel voor de prijszetting voor het drankenaanbod in de automaat in The Box, dat door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 juni 2021 werd goedgekeurd, is in bijlage toegevoegd alsook de huidige prijslijst (Bijlagen 5, 6 en 7).
Vanaf 1 juli 2021 zullen de dranken geleverd worden vanuit de nieuwe overeenkomst, het is dus aangewezen om de nieuwe prijslijsten ook vanaf deze datum toe te passen.
Voor een vlotte afhandeling van toekomstige aanpassingen vragen we de gemeenteraad een delegatie te verlenen ten gunste van het college van burgemeester en schepenen voor:
- de goedkeuring van alle toekomstige (prijs)wijzigingen door de drankenleverancier;
- alle toekomstige (prijs)aanpassingen en uitbreidingen aan de prijslijst culturele- en jeugdinfrastructuur;
- alle toekomstige (prijs)aanpassingen en uitbreidingen aan de prijslijst automaat The Box.
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 1 stem tegen (LOOI.nu: Van den Bossche S.).
goedkeuring te verlenen aan de prijslijst dranken gemeentelijke jeugd- en culturele infrastructuur en deze toe te passen vanaf 1 juli 2021;
goedkeuring te verlenen aan de prijslijst voor de verkoop van dranken in de automaat in The Box en deze toe te passen vanaf 1 juli 2021;
een delegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen voor het goedkeuren van alle toekomstige (prijs)aanpassingen en uitbreidingen aan de prijslijst van de culturele- en jeugdinfrastructuur en de prijslijst van de drankautomaat in The Box;
een delegatie te verlenen aan het college van burgemeester en schepenen voor het goedkeuren van alle toekomstige (prijs)aanpassingen door de drankenleverancier.
Om de polsstokstand definitief correct te kunnen plaatsen is het nodig dat de aanloopstrook eerst wordt vernieuwd.
Wij stellen daarom voor om € 29.500,00 van het voorziene budget voor de vernieuwing van de 8 banen piste, inclusief belijning en goten én een nieuwe aanloopstrook voor de polsstokstand, € 210.000,00 om te zetten in een investeringstoelage.
MJP000639, code ARK 2290000, € 210.000,00.
het voorziene budget van € 210.000,00 te wijzigen, € 29.500,00 te voorzien als investeringstoelage voor LAV in 2021 en het resterend investeringsbudget van € 180.500,00 te verschuiven naar 2022.
De oude statuten (12 februari 2020) t.a.v. de nieuwe statuten (30 april 2021): Artikel 2 – zetel van de projectvereniging: het adres wijzigt van Molenwijk 72, 2260 Westerlo naar Pater Beckxstraat 3, 3270 Scherpenheuvel-Zichem.
goedkeuring te geven aan de statutenwijziging van projectvereniging de Merode in casu de wijziging van de maatschappelijke zetel van Molenwijk 72, 2260 Westerlo naar Pater Beckxstraat 3, 3270 Scherpenheuvel-Zichem.
In het kader van de opdracht “Opmaak Masterplan Tessenderlo-centrum” werd op 9 juni 2021 een bestek met nr. 2021/95 opgesteld door Afdeling Omgeving.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 65.000,00 excl. btw of € 78.650,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2140000/03/0600 (actie/raming AC000215/MJP000596).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2021/95 van 9 juni 2021 en de raming voor de opdracht “Opmaak Masterplan Tessenderlo-centrum”, opgesteld door Afdeling Omgeving worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 65.000,00 excl. btw of € 78.650,00 incl. 21% btw;
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2140000/03/0600 (actie/raming AC000215/MJP000596);
Dit besluit wordt vermeld op de overzichtslijst die aan de Hogere Overheid wordt overgemaakt.
Informatief wordt steeds de datum van de volgende zitting GR en RMW meegedeeld aan de raadsleden.
kennis te nemen van de mededelingen.
Voorzitter Wilms heet iedereen welkom.
19.30 uur: de zitting wordt geopend
19.31 uur: sectorhoofd Geert Schepers vervoegt de zitting
20.02 uur: sectorhoofd Geert Schepers verlaat de zitting
22.05 uur: einde van de zitting