Het verslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 mei 2021 moet worden goedgekeurd.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de notulen dat overeenkomstig artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 32 §3 en §4 van het huishoudelijk reglement van 27 mei 2019.
het verslag van 31 mei 2021 goed te keuren.
BBC voorziet de opmaak van één geconsolideerde jaarrekening voor gemeente en OCMW Tessenderlo. Gemeente Tessenderlo en het OCMW worden sinds 2020 dus als één geïntegreerd geheel gezien. De cijfers in de wettelijke rapporten zijn deze van de gemeente en het OCMW samen.
In dit kader is het belangrijk dat de waarderingsregels van beide entiteiten op elkaar afgestemd zijn.
De nieuwe waarderingsregels voor zowel de gemeente als het OCMW werden in bijlage opgenomen.
Wijzigingen:
- Waardeverminderingen voor vorderingen op korte termijn: waarderingsregels gemeente werden overgenomen.
In OCMW was er oorspronkelijk sprake van een waardevermindering van respectievelijk 30%, 60% en 100% op vorderingen tussen 1 en 2 jaar oud, 2 en 3 jaar oud en ouder dan 3 jaar. Er is geen waardevermindering voor vorderingen die jonger zijn dan 1 jaar.
Dit werd aangepast naar de regel:
Vorderingen ouder dan 2 jaar, jonger dan 3 jaar: 10%
Vorderingen ouder dan 3 jaar, jonger dan 5 jaar: 40%
Vorderingen ouder dan 5 jaar: 60%
- Afschrijvingstermijn kantooruitrusting was bij OCMW 10 jaar, bij gemeente bedroeg dit 5 jaar. In de nieuwe waarderingsregels werd de termijn van 5 jaar overgenomen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
de nieuwe waarderingsregels voor gemeente en OCMW Tessenderlo goed te keuren.
Samenvatting van de jaarrekening 2020
| Gemeente + OCMW 2020 | Gemeente 2020 | OCMW 2020 | Gemeente + OCMW 2019 |
Exploitatiesaldo | 6.884.639 | 7.834.549 | -949.909 | 7.469.842 |
Investeringssaldo | -2.533.071 | -2.373.397 | -159.674 | -2.073.082 |
Budgettair resultaat van het jaar | 3.602.991 | 5.266.247 | -1.663.256 | 4.572.914 |
Gecumuleerd budgettair resultaat | 30.918.330 | 28.792.406 | 2.125.924 | 27.315.339 |
Autofinancieringsmarge | 6.193.931 | 7.697.514 | -1.503.582 | 6.795.997 |
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 41, §2, 3° en 56.
de jaarrekening 2020, gedeelte OCMW, vast te stellen;
vast te stellen dat de gemeente in 2020 niet dient tussen te komen in het tekort van het OCMW aangezien het OCMW dit boekjaar over een positief gecumuleerd budgettair resultaat beschikt.
Recent werd de prijsvraag met betrekking tot de drankenlevering in de ganse organisatie gegund. Het is nodig om de verkoopprijzen in het dienstencentrum en de cafetaria van het woonzorgcentrum aan te passen op basis van de nieuwe aankoopprijzen.
Om een eenduidige prijszetting voor het drankenaanbod bij zaalverhuur binnen de ganse organisatie te kunnen doen, heeft de dienst Beheer in overleg met de financieel directeur een voorstel uitgewerkt van marges per drankengroep. Dit gebeurde door de huidige verkoopprijzen in de culturele- en jeugdinfrastructuur af te zetten ten opzichte van de huidige aankoopprijzen en daarna per drankengroep via afronding een marge te bepalen (zie Bijlage 1 - Voorstel bepaling marges).
Voor het voorstel van de verkoopprijzen voor het dienstencentrum werd de formule: aankoopprijs + marge + btw gehanteerd.
In het dienstencentrum zullen voortaan de stocktellingen gebeuren door de drankenleverancier waarvoor een vergoeding wordt aangerekend. Voorstel is om de aangerekende vergoeding integraal door te rekenen aan de gebruiker van de infrastructuur, net zoals in de culturele- en jeugdinfrastructuur.
Om uniformiteit binnen de ganse organisatie te waarborgen zijn de voorgestelde verkoopprijzen van identieke producten dezelfde als de voorgestelde verkoopprijzen in de culturele- en jeugdinfrastructuur (voorstel prijszetting wordt voorgelegd aan de gemeenteraad).
Het voorstel voor de prijszetting voor het drankenaanbod in het dienstencentrum, dat door het vast bureau in zitting van 3 juni 2021 werd goedgekeurd, is in bijlage toegevoegd alsook de huidige prijslijst (Bijlagen 2, 3 en 4).
Voor de bepaling van de verkoopprijzen voor de cafetaria van het woonzorgcentrum is het belangrijk om marktconforme maar toch kosten efficiënte prijzen aan te bieden. Daarom werd onderzoek gedaan naar de prijszetting binnen cafetaria's verbonden aan andere woonzorgcentra. Uiteraard wordt in het voorstel tot prijszetting ook rekening gehouden met de aankoopprijs van de producten, de huidige verkoopprijs van de producten alsook met de bediening aan tafel waarvoor toch een meerprijs mag worden aangerekend.
Er worden ook etenswaren en warme dranken aangeboden in de cafetaria van het woonzorgcentrum (deze worden aangekocht bij andere leveranciers dan de drankenleverancier). Nu de prijslijst van de dranken wordt herbekeken is het aangewezen om ook de verkoopprijs van deze producten te herbekijken. De aankoopprijzen van deze producten werden aangeleverd door de administratief medewerker van het woonzorgcentrum.
Het voorstel voor de prijszetting voor de cafetaria, dat door het vast bureau in zitting van 3 juni 2021 werd goedgekeurd, is in bijlage toegevoegd alsook de huidige prijslijst (Bijlagen 5, 6 en 7).
Vanaf 1 juli 2021 zullen dranken geleverd worden vanuit de nieuwe overeenkomst, het is dus aangewezen om de nieuwe prijslijsten ook vanaf deze datum toe te passen.
Voor een vlotte afhandeling van toekomstige aanpassingen vragen we de raad voor maatschappelijk welzijn een delegatie te verlenen ten gunste van het vast bureau voor:
- de goedkeuring van alle toekomstige (prijs)wijzigingen door de drankenleverancier;
- alle toekomstige (prijs)aanpassingen en uitbreidingen aan de prijslijst dienstencentrum en de prijslijst cafetaria.
Het agendapunt wordt aangenomen met 13 stemmen voor, 5 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I., Open Vld: Argento O, Gaethofs C.), 2 stemmen tegen (Groen: Camps D., LOOI.nu: Van den Bossche S.).
goedkeuring te verlenen aan de prijslijst voor de verkoop van dranken in het dienstencentrum en deze toe te passen vanaf 1 juli 2021;
goedkeuring te verlenen aan de prijslijst voor de verkoop van dranken en etenswaren in de cafetaria van het woonzorgcentrum en deze toe te passen vanaf 1 juli 2021;
een delegatie te verlenen aan het vast bureau voor het goedkeuren van alle toekomstige (prijs) aanpassingen en uitbreidingen aan de prijslijst van het dienstencentrum en de cafetaria van het woonzorgcentrum;
een delegatie te verlenen aan het vast bureau voor het goedkeuren van alle toekomstige (prijs)aanpassingen door de drankenleverancier.
Om de eenduidigheid te bestendigen zullen ook in de periode 2022-2027 Nancy Sanen, Schepen van Welzijn, en Lotte Nuyts, dienst Projectwerking, gemeentebestuur Tessenderlo vertegenwoordigen op de algemene vergadering van Logo Limburg.
Nancy Sanen, Schepen van Welzijn en Lotte Nuyts, dienst Projectwerking, aan te duiden als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Tessenderlo in de algemene vergadering van Logo Limburg in de periode 2022-2027.
Op 17 mei 2021 werden de jaarverslagen uitgebreid toegelicht tijdens het digitale zorgcircuit.
De jaarverslagen van Opvoedingswinkel West-Limburg en Kind in Nood van het CGG werden digitaal bezorgd. (In bijlage)
kennis te nemen van de jaarverslagen 2020 van Kind in Nood (CGG) en Opvoedingswinkel West-Limburg.
Met het doorvoeren van bovenstaande aanpassing van het organogram werd tegelijkertijd het engagement aangegaan om in een volgende fase de volgende aanpassingen in overweging te nemen:
De vragen van de diensten met betrekking tot de aanpassing van het organogram werden zowel besproken in het MT als tijdens het overleg van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en het managementteam. In zitting van 17 juni 2021 ging het college van burgemeester en schepenen/vast bureau akkoord met het ontwerp van het nieuwe organogram, met ingangsdatum vanaf 1 juli 2021.
In bijlage wordt het nieuw organogram gevoegd.
Het ontwerp wordt voorgelegd aan het managementteam op 22 juni 2021 voor advies.
Het ontwerp wordt voorgelegd aan de erkende vakbonden op 28 juni 2021 voor advies.
Kan de raad voor maatschappelijk welzijn akkoord gaan met de aanpassing van het organogram, zoals in bijlage gevoegd, met inwerkingtreding van 1 juli 2021?
De nood om een aantal aanpassingen in het organogram door te voeren.
De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
met ingang vanaf 1 juli 2021 goedkeuring te verlenen aan het aangepaste organogram van het lokaal bestuur Tessenderlo, zoals in bijlage gevoegd;
een afschrift van dit besluit aan de hogere overheid te bezorgen voor toezicht.
20.02 uur: De zitting wordt geopend
20.04 uur: financieel directeur Karolien Alders vervoegt de zitting
20.19 uur: einde van de zitting