Gezien het goedgekeurde meerjarenplan van 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Tessenderlo en de aanpassing van het meerjarenplan;
Gezien de investeringskredieten voor 2020 werden vastgesteld op € 57.869,44;
Gezien de voorziene financieringskredieten voor investeringen in het meerjarenplan en de aanpassing van het meerjarenplan;
Gezien de liquiditeitspositie van het AGB geen integrale en onmiddellijke financiering van de transactiekredieten toelaat en het daarom aangewezen is dat de gemeente ter financiering een lening toestaat aan het AGB;
Gezien de voorafgaande beslissing nr. 2010.047 dd. 30.03.2010 bevestigt dat het renteloze karakter van een lening die wordt verstrekt door een gemeente aan een AGB niet wordt aangemerkt als een verkregen abnormaal of goedgunstig voordeel in hoofde van het AGB.
De gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2010 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom gemeentebedrijf Tessenderlo, afgekort AGB Tessenderlo werden goedgekeurd.
De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 26 april 2010 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand op 23 juni 2010 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 8 juli 2010.
Het prijssubsidiereglement dat werd goedgekeurd op 28 november 2013 en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB.
De goedkeuring door de gemeenteraad op 26 augustus 2018.
de leningsovereenkomsten die integraal deel uitmaken van dit besluit goed te keuren.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 26 april 2021 moet worden goedgekeurd tijdens de zitting van 31mei 2021.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de notulen van de gemeenteraadszitting.
Artikel 32 §3 en §4 van het huishoudelijk reglement gemeente Tessenderlo van 27 mei 2019.
het verslag van 26 april 2021 goed te keuren.
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 236 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
- de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
- het Bestuursdecreet van 07.12.2018;
- de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
- het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017, en latere wijzigingen;
- het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
- de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het VEB organiseert zich als aankoopcentrale die eerst zelf de nodige energie aankoopt (groothandelaar-model). Het VEB zorgt zelf voor een aanbesteding waarbij de concurrentie speelt. Het lokale bestuur zal dus klant worden bij het VEB en niet rechtstreeks bij de energieleverancier.
Het VEB zal een vaste kost van € 48,00/EAN/jaar aanrekenen. Dit komt neer op en totale jaarlijkse kost voor alle EAN nummers (zowel elektriciteit als gas) binnen het lokaal bestuur (gemeente, OCMW en AGB) van € 4.416,00 excl. btw.
De vaste kost bij de huidige leverancier van elektriciteit (Aspiravi) bedraagt € 0,22/EAN/dag of € 5.781,60 excl. btw/jaar voor alle EAN-nummers.
De vaste kost bij de huidige leverancier van gas (Lampiris) bedraagt € 50,32/EAN/jaar of € 956,08 excl. btw/jaar voor alle EAN-nummers.
De huidige totale vaste kost per jaar voor zowel elektriciteit als gas bedraagt € 6.737,68 excl btw per jaar.
Het VEB zal ook een kostendekkende vergoeding aanrekenen. Deze vergoeding is afhankelijk van verschillende factoren (verbruik, bijdrage bestuur tot schaalvoordeel, aantal bewegingen in de aansluitingen) en is momenteel nog niet gekend.
Na de startvergadering op 30 maart 2021 zal het Vlaams Energiebedrijf in april overgaan tot het verzamelen van de gegevens van de deelnemende besturen.
De Financiële dienst stelt voor om toe te treden tot deze samenaankoop van energie via het Vlaams Energiebedrijf (als aankoopcentrale).
toe te treden tot de raamovereenkomst voor elektriciteit en aardgas van het Vlaams Energiebedrijf;
aan het college van burgemeester en schepenen het mandaat te geven om met VEB contracten te sluiten voor de levering van groene elektriciteit en gas voor een periode van drie jaren, met ingang vanaf 01 januari 2022.
Voor het vaccinatiecentrum wordt er een interlokale vereniging opgericht met als deelnemers stadsbestuur Beringen en gemeentebestuur Tessenderlo.
De vereniging wordt opgericht voor de duur die nodig is om het vaccinatiecentrum zijn taken te laten uitoefenen en afronden
Het doel van deze overeenkomst (zie bijlage) is om tussen alle deelnemende partijen een afsprakenkader te maken over de oprichting, de duur, de opzegmogelijkheid, de inbreng van de deelnemers en de wijze waarop die inbreng wordt beheerd, de interne organisatie, de wederzijdse rechten en verplichtingen en de financiële repercussies, de informatieverstrekking aan de deelnemers en de jaarlijkse evaluatie door de gemeenteraden, de opmaak van de rekeningen en de bestemming van het resultaat, de financiële controle en de vereffening van het vaccinatiecentrum be-MINE.
Stad Beringen wordt aangesteld als beherende gemeente.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), meer bepaald artikelen 392-395.
Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning.
de overeenkomst met betrekking tot het interbestuurlijk samenwerkingsverband "vaccinatiecentrum be-Mine goed te keuren.
De subsidiedossiers van de leden van de Cultuurraad werden ingediend, bekeken en berekend.
Gezien de uitbetaling gebeurt door de gemeente, wordt de berekening van de subsidies eerst voorgelegd aan de Gemeenteraad.
goedkeuring te verlenen aan de subsidieverdeling van de Cultuurraad 2019-2020 en de Financiële dienst te gelasten met de uitbetaling.
De verschillende lokale besturen van de eerstelijnszone West- en Noord - Limburg hebben de opdracht gekregen van de Gouverneur om binnen hun grondgebied mogelijke locaties te onderzoeken die in aanmerking zouden komen om te fungeren als schakelzorgcentrum.
Twee locaties werden naar voor geschoven, nl. het verblijfscentrum 'Het Dommelhof' te Pelt en 'Blok P van het rustoord Sint-Antonius' van Vitas te Peer.
Gezien diverse infrastructurele voordelen werd door de stuurgroep voorgesteld om het rustoord van Peer voor te stellen aan de Gouverneur als locatie om het schakelzorgcentrum in de realiseren. Op 1 april keurde de Gouverneur Wnd. van provincie Limburg het gemotiveerde voorstel goed
De Raad van Bestuur van Vitas keurde het voorstel goed om in de nieuwe P-blok, gelegen aan het Sint- Antonius rusthuis, het schakelzorgcentrum te realiseren. De uitbating zal onafhankelijk gebeuren van Vitas op vlak van personeel, materiaal en en budgettering. Het woonzorgcentrum wordt vergoed voor de kosten die voor het schakelzorgcentrum gemaakt worden (bv de nutsvoorzieningen, maaltijden, ...). Er zal gebruik gemaakt worden van huidige leveranciers (bv wasserij) waarbij aparte facturen worden opgesteld.
Het schakelzorgcentrum werd aangemeld bij de Vlaamse overheid op 1 april.
De vier clusters zijn aan de slag gegaan binnen hun domein om te voldoen aan de voorwaarden van een schakelzorgcentrum.
Stad Peer zal eigen medewerkers inzetten om het administratieve en financiële luik op een vlotte manier te organiseren.
De rol van algemeen coördinator wordt opgenomen door dhr. Jos Claes, directeur van het WZC Sint- Jozef te Neerpelt. De rol van zorg- en welzijnscoördinator wordt ingevuld door Lien Hermans (PRAGT-project).Er wordt momenteel een draaiboek 'Schakelzorgcentrum Peer' opgemaakt waarin het volledige scenario wordt beschreven.
Het financieringsmodel werd opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst:
Er wordt een intergemeentelijk samenwerkingsverband opgericht tussen de gemeenten van West- en Noord-Limburg waarbij de stad Peer fungeert als beherende gemeente. De oprichting en deelname zal door elk deelnemend gemeentebestuur door haar gemeenteraad goedgekeurd worden. Het gemeentebestuur dient één afgevaardigde voor te dragen die zetelt in het beheerscomité van het Schakelzorgcentrum Peer. Alleen natuurlijke personen kunnen afgevaardigde zijn van een deelnemer. De afgevaardigden voor de deelnemende gemeenten worden aangewezen onder de gemeenteraadsleden, de burgmeester en de schepenen.
Er wordt voorgesteld om mevr. Nancy Sanen aan te duiden als afgevaardigde.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 56 §3 betreffende de bevoegdheden van het College van Burgemeester en Schepenen, en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Gemeenteraadsbesluit van 26 juni 2019 betreffende de bevoegdheidsverdeling tussen de Gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen, definiëring begrip 'dagelijks bestuur'.
Ministerieel Besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en latere wijzigingen.
Nancy Sanen aan te duiden als afgevaardigde van gemeentebestuur Tessenderlo als lid in het beheerscomité van het Schakelzorgcentrum Peer;
de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijke samenwerkingsverband Schakelzorgcentrum Peer goed te keuren.
De kosten die een bestuurlijke inbeslagname met zich meebrengt, dienen doorgerekend te worden aan de roekeloze bestuurder van het voertuig. Het is immers door de roekeloze houding van de bestuurder en het gevaar dat hij/zij voor de gemeenschap vormt dat deze kosten gemaakt dienen te worden. De bezitter van het voertuig of de eigenaar van het voertuig/houder van de nummerplaat is de retributie verschuldigd indien de bestuurder van het voertuig in gebreke blijft.
De tarieven die in het retributiereglement opgenomen zijn, zijn enerzijds in functie van de werkelijke kosten die door het takelbedrijf aangerekend worden overeenkomstig de overeenkomst met de gemeente d.d. 20 mei 2021 en anderzijds de kosten van de te doorlopen gemeentelijke administratieve procedure. De retributie bestaat uit een forfaitair bedrag voor de inbeslagname van het voertuig en een bewaarkost per kalenderdag. Aangezien het takelen en stallen van zwaardere voertuigen (boven de 3.500kg) duurder is, wordt er een differentiatie gemaakt naargelang de zwaarte van het voertuig. Het verschil met de takelkosten en stallingskosten betreft de procedurekosten.
Om de kosten die met deze maatregel gepaard gaan te kunnen aanrekenen, moeten deze opgenomen worden in een retributiereglement. Dit retributiereglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31 mei 2021.
Artikel 173 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 40 §3, 41, 279, 286t.e.m. 288 en 326 e.v..
De omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit.
Diverse besprekingen binnen het politiecollege.
Het besluit van het college van burgemeester en schepen van 20 mei 2021.
Het agendapunt wordt aangenomen met 19 stemmen voor en 5 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I., Groen: Camps D., Onafhankelijke: Moonen J.).
met ingang van heden een retributie op de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen op het grondgebied van de gemeente Tessenderlo goed te keuren;
in het voorliggende reglement te verstaan onder:
de retributie die bestaat uit twee delen als volgt vast te stellen:
§ 1. de retributie is verschuldigd door de persoon die de bestuurder/gebruiker was van het voertuig op het moment van de feiten die aanleiding gaven tot de inbeslagname van het voertuig;
§ 2. de houder van de nummerplaat en/of de eigenaar, dan wel bezitter, van het voertuig is de retributie verschuldigd indien de bestuurder in gebreke blijft;
§ 1. de totale retributie is verschuldigd bij opheffing van de bestuurlijke inbeslagname, en dient uiterlijk op het moment van ophaling van het voertuig betaald te worden;
§ 2. de betaling van de retributie moet contant gebeuren, bij voorkeur met debet- of creditcard. De Financiële dienst van de gemeente Tessenderlo staat in voor de inning van de retributie al dan niet met afbetalingsmogelijkheden;
§ 3. op het moment van ophaling van het voertuig moet de verschuldigde retributie volledig betaald zijn. Het voertuig wordt niet vrijgegeven zolang de betaling niet voldaan is;
§ 4. indien de betaling van de volledige retributie niet voldaan is op de voorziene dag van ophaling en/of het voertuig niet opgehaald wordt op de voorziene dag van ophaling, wordt de stalling verlengd en de bijkomende bewaarkost eveneens aangerekend;
§ 5. het voertuig wordt maximaal tot 6 maanden na de bestuurlijke inbeslagname bewaard. Indien de retributie na die 6 maanden niet betaald is, wordt het voertuig eigendom van de gemeente overeenkomstig artikel 2279 BW;
bij gebrek aan betaling beschikt het gemeentebestuur, met het oog op de invordering, over de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen voor de onbetwiste en opeisbare retributie, zoals voorzien in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur. Voor de betwiste retributie kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden;
het retributiereglement voor bestuurlijke inbeslagname van voertuigen van 25 januari 2021 wordt opgeheven.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (kortweg AVG) kent verschillende rechten toe aan personen van wie de persoonsgegevens verwerkt worden en biedt deze personen een aantal rechten om de verwerking van hun persoonsgegevens te controleren.
De procedure rechten van betrokkene voorziet in een werkwijze die toelaat om verzoeken tot uitoefening van rechten door betrokkenen correct en vlot te verwerken.
Wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid;
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Koninklijk Besluit van 12 augustus 1993 houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid;
KB van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;
Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);
de procedure rechten van de betrokkene goed te keuren.
Kan de gemeenteraad kennis nemen van het besluit burgemeester van 12 mei tot toelating van een evenement op het grondgebied van Tessenderlo?
kennis te nemen van het besluit burgemeester van 12 mei 2021.
De afdeling Vastgoedtransacties voert de onderhandelingen met betrekking tot de vergoeding en kan zelf de notariële akten maken en verlijden.
De gemeenteraad heeft in vorige zittingen reeds de ontwerpakten goedgekeurd voor de innames 4, 11, 12, 13, 20, 22, 27, 28, 29, 29a, 29b,32, 33,34, 35, 36 en 37.
Er werd nu ook tot een akkoord gekomen met de eigenaars voor de innames 6 en 16 (OCMW Tessenderlo).
Bij de ontwerpakte van inname 6 zijn er op pagina 7 enkele bijzondere voorwaarden opgenomen, overeenkomstig de verkoopbelofte die de heer Stijn Menten van Ivan Demot heeft gekregen. Bij de ontwerpakte van inname 16 heeft men de keuze gelaten wie namens het OCMW de akte tekent. De mogelijkheid is er ook dat het OCMW Stijn Menten hiervoor machtigt, zodat hij de akte alleen tekent (namens de gemeente, het OCMW en als instrumenterend ambtenaar).
De ontwerpaktes zijn opgenomen in de bijlage en worden nu ook ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
goedkeuring te verlenen aan de ontwerpaktes voor de inneming 6 en inneming 16, voor de aanleg van fietspaden langs de Gerhagenstraat, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse overheid.
Ter realisatie van de werken heeft Agentschap Wegen en Verkeer een stuk grond nodig te nemen uit een perceel eigendom van de gemeente (aan de hondenschool). Het betreft een oppervlakte van 168m2.
De akte van overdracht zal opgemaakt worden door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
De vergoeding hiervoor werd als volgt bepaald:
Grondprijs: 168 m² x € 5/m² = € 840
Wederbelegging en wachtintresten (openbaar bestuur): € 840 x 3,5% = € 29,40
Opstanden: € 3.000
Totaal: € 3.869,40, afgerond op € 4.000
akkoord te gaan met de overdracht van openbaar domein, met een oppervlakte van 168m², zoals aangeduid op het plan van 4 mei 2021, van het openbaar domein aan Agentschap Wegen en Verkeer;
akkoord te gaan met de vergoeding van € 4.000.
Deze aanvraag werd per beveiligde zending bezorgd op 13 januari 2021. Op 12 februari 2021 is deze aanvraag ontvankelijk en volledig verklaard.
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 22 februari 2021 tot 24 maart 2021. Tijdens de periode van dit openbaar onderzoek is er één bezwaarschrift ingediend, dat zal behandeld worden door het college van burgemeester en schepenen bij de uiteindelijk beslissing over de omgevingsaanvraag.
Beschrijving van de aanvraag:
Het projectgebied is gelegen binnen de perimeter van het gemeentelijke RUP ‘Diesterstraat - Heilig Hartlaan’. De achterliggende Kleine Molenstraat werd op genomen binnen Art.6 Zone voor wegenis, waarbij deze straat zal worden verbreed en verlengd in functie van de ontsluiting van de handelspanden aan de Diesterstraat voor dienstvervoer. Het voorziene handelspand binnen de voorliggende aanvraag sluit aan op deze betreffende wegenis. In het kader van de aanleg van de wegenis werd tevens een onteigeningsplan opgemaakt (zie onteigeningsplan in bijlage).
Teneinde de mogelijkheid te voorzien de wegenis te realiseren werd een ruilingsplan opgemaakt, zodat duidelijk is welke gronden zullen worden afgestaan aan de gemeente als ook de gronden die in ruil worden gegeven aan de gebuur (zie overzichtsplan in bijlage).
In uitvoering van art. 4.2.25 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen alvorens de vergunningverlenende overheid, in dit geval het college van burgemeester en schepenen, een beslissing neemt over de omgevingsaanvraag.
Omgevingsvergunningsbesluit, Hoofdstuk 8, artikel 47.
de zaak van de wegen goed te keuren, zoals ontworpen in het bijhorende aanvraagdossier, voor de aanleg en aanpassing van de weginfrastructuur ter hoogte van de Kleine Molenstraat te 3980 Tessenderlo.
De besloten vennootschap Futech heeft onlangs de optie gelicht tot aankoop van het erfpachtrecht op de site te Tessenderlo, Ambachtsstraat 19, die zij destijds heeft toegestaan aan de vennootschap ING ASSET FINANCE BELGIUM, in het kader van een onroerende leasing.
Zij wensen kennis te geven van deze overdracht van erfpachtrecht door ING ASSET FINANCE BELGIUM aan FUTECH en wensen dit notarieel te laten bevestigen.
Volgens de bijzondere voorwaarden van de eigendomstitel, blijkt dat elke overdracht met betrekking tot dit onroerend goed, voorafgaandelijk ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de gemeente Tessenderlo.
De ontwerpakte werd opgemaakt door notaris Van Halteren en werd toegevoegd als bijlage. De overdracht van erfpachtrecht door ING ASSET FINANCE BELGIUM aan Fuctech wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
toelating te verlenen betreffende de overdracht van het erfpachtrecht tussen ING ASSET FINANCE BELGIUM aan FUTECH betreffende Ambachtsstraat 19, Tessenderlo;
goedkeuring te verlenen aan de ontwerpakte, opgemaakt door notaris Van Halteren;
op te dragen een kopie van de geregistreerde akte aan de gemeente Tessenderlo te bezorgen ter verificatie.
Het betreft 2 percelen industriegrond, sie. C, nr. 0983T/deel (voorheen ten kadaster gekend onder deel van nummer 983/F) en volgens recente kadastrale legger gekend sectie C nummers 983Y en 983Z zijnde lot 7 en lot 8 met een respectievelijke oppervlakte volgens meting en kadaster van 1ha 00a88ca, en 1ha 03a 97ca, aldus met een totale gemeten en kadastrale oppervlakte van 2ha 04 a 85 ca, gelegen te Oosterbergen, Tessenderlo.
In de aankoopakte werd onder de bijzondere voorwaarden opgenomen dat, binnen een periode van vijf jaar na het verlijden van de akte, zowel de verkoper als de gemeente Tessenderlo haar goedkeuring moet verlenen indien de eigenaar de grond en de daarop opgerichte gebouwen en opstallen, geheel of gedeeltelijk wenst te vervreemden.
De eigenaar wenst nu een onroerende leasingovereenkomst af te sluiten met ING Lease Belgium.
Deze financieringsvorm omvat een zakelijk recht (in casu een erfpachtrecht) dat ten gunste van de leasingmaatschappij, ING Lease, gevestigd wordt onder toepassing van BTW. De leasinggever staat tegen betaling van periodieke leasingvergoedingen de gebruiksrechten op het onroerend goed af aan de leasingnemer.
De rol van ING Lease is uitsluitend van financiële aard, terwijl de eigenlijke exploitatie van het gebouw door Qulaco, verzorgd wordt in het kader van zijn voorwerp en bedrijvigheid. De onroerende leasingtransactie is aldus een herfinancieringsvorm, waarbij de leasinggever, hoewel houder van hoger vernoemd zakelijk recht op het onroerend goed, niet zelf de doelstelling heeft hierin enige activiteit te ontwikkelen of enige vorm van tewerkstelling te creëren.
Hiervoor wordt nu de goedkeuring gevraagd van de gemeente Tessenderlo met betrekking tot:
De ontwerpakte werd opgemaakt door geassocieerde notarissen Deckers en werd toegevoegd als bijlage.
Hierin werden de bijzondere voorwaarden uit de oorspronkelijke verkoopakte overgenomen.
toelating te verlenen betreffende de onroerende leasingtransactie tussen Qulaco en ING Lease Belgium, betreffende percelen, C, nr. 983Y en 983Z zijnde lot 7 en lot 8, gelegen Oosterbergen, Tessenderlo;
goedkeuring te verlenen aan de ontwerpakte, opgemaakt door geassocieerde notarissen Deckers;
op te dragen een kopie van de geregistreerde akte aan de gemeente Tessenderlo te bezorgen ter verificatie.
Twee gemeenteraadsleden hebben klacht ingediend tegen de genomen beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2021. Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van deze klachten in zitting van 29 april 2021 en nam in zitting van 20 mei 2021 kennis van het ingewonnen juridisch advies.
Op basis van het ingewonnen juridisch advies kan worden gesteld dat er een aantal terechte bedenkingen werden gemaakt bij de gevoerde procedure waardoor het aangewezen is de besluiten van 29 maart 2021 in te trekken. De procedure wordt later hernomen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 85, betreffende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen metalen kraanvogel en klimpaleis speeltuin Kraanhof” werd een bestek met nr. 2021/11 opgesteld door Afdeling Gemeentewerken.
De uitgave voor deze opdracht was geraamd op € 109.648,65 excl. btw of € 132.674,87 incl. 21% btw.
tot intrekking van het besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2021 in het kader van het leveren en plaatsen metalen kraanvogel en klimpaleis en leveren gepatenteerde speeltoestellen speeltuin Kraanhof - lastvoorwaarden en gunningswijze;
de opdracht aldus niet te gunnen en de inschrijvers hiervan in te lichten;
dit besluit te melden aan de Hogere Overheid.
Twee gemeenteraadsleden hebben klacht ingediend tegen de genomen beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2021. Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van deze klachten in zitting van 29 april 2021 en nam in zitting van 20 mei 2021 kennis van het ingewonnen juridisch advies.
Op basis van het ingewonnen juridisch advies kan worden gesteld dat er een aantal terechte bedenkingen werden gemaakt bij de gevoerde procedure waardoor het aangewezen is de besluiten van 29 maart 2021 in te trekken. De procedure wordt later hernomen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 85, betreffende het stopzetten of herbeginnen van de plaatsingsprocedure.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
tot intrekking van het besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2021 in het kader van Kraanhof- speeltoestellen (levering en levering en plaatsing speeltoestellen), levering en plaatsing boomhut, en eigen creaties - lastvoorwaarden en gunningswijze;
de opdracht aldus niet te gunnen en de inschrijvers hiervan in te lichten;
dit besluit te melden aan de Hogere Overheid.
Bij het aanleggen van een nieuwe straat bij een verkaveling moet er een geschikte naam gezocht worden. Bij de straatnaamgeving wordt de voorkeur gegeven aan oude kadasterbenamingen. Hierbij wordt telkens gelet op een vermijden van namen met pejoratieve bijklank.
Zoals gebruikelijk werd advies gevraagd aan het Cultuurplatform en na bespreking wensten zij de straatnaam "Hoevenstraat" positief te adviseren naar verwijzing van "De Lange Hoeven" op het kadasterplan en dit omwille van de verstaanbaarheid, wat onder andere belangrijk is voor hulpdiensten.
Het decreet van 28 januari 1977 (gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002) betreffende de wettelijke procedure inzake plaatsnaamgeving en wijziging van de namen van openbare wegen en pleinen.
Het besluit van het schepencollege van 28 januari 2021 met een eerste bespreking van de nieuwe straatnaam.
Het positief advies van de cultuurplatform dd. 15 maart 2021.
voorlopige goedkeuring te geven om de nieuwe straatbenaming "Hoevenstraat" in te voeren voor deze nieuwe privé-verkaveling.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact-en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
De Vlaamse Regering vroeg aan de lokale besturen om de centrale contactopsporing te ondersteunen door bijkomend in te zetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek.
De Vlaamse Regering gaf 3 keuzemogelijkheden met bijhorende subsidies:
Het lokaal bestuur Tessenderlo koos voor optie 1.
De duurtijd van de subsidiëring liep van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.
De periode werd reeds verlengd tot en met 30 juni 2021.
Op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken creëert de Vlaamse Regering de mogelijkheid om Optie 1 verder te zetten van 1 juli 2021 tot en met 31 augustus 2021, en dit onder de zelfde voorwaarden, als de initiële subsidiëring.
Het College van Burgemeester en Schepenen gaf reeds de principiële goedkeuring om optie 1 verder te zetten tot en met 31 augustus 2021.
Het addendum formaliseert bovenstaande.
het voorgelegde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en over te gaan tot ondertekening.
De Vlaamse Regering gaf 3 keuzemogelijkheden met bijhorende subsidies:
Het lokaal bestuur Tessenderlo koos voor optie 1.
De duurtijd van de subsidiëring liep van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021.
Op basis van het Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, creëert de Vlaamse Regering de mogelijkheid om Optie 1 verder te zetten van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021, en dit onder de zelfde voorwaarden, als de initiële subsidiëring.
In de zitting van 26 april 2021 stemde de gemeenteraad er mee in om optie 1 verder te zetten: Inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching.
Deze goedkeuring moet nog geformaliseerd worden door het goedkeuren van het addendum.
De termijn voor het indienen van dit addendum is door de ministerraad van de Vlaamse Regering gewijzigd van 31 mei 2021, naar 30 april 2021, om deze reden diende het addendum goedgekeurd te worden door het college van burgemeester en schepenen, waarna het op de gemeenteraad van mei kan bekrachtigd worden door de gemeenteraad.
Het agentschap binnenlands bestuur bevestigde de juridische correctheid van deze werkwijze.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken
het goedgekeurde addendum bij de samenwerkingsovereenkomst te bekrachtigen.
De gemeente Tessenderlo werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Fluvius Limburg die op 30 juni 2021 plaatsvindt in de gebouwen van PXL-Congress (blok D), Elfde-Liniestraat 23a te 3500 Hasselt.
Rekening houdend met de documentatiestukken die aan de gemeente per brief van 29 maart 2021 overgemaakt werden en toegevoegd zijn als bijlagen.
Rekening houdend dat de gemeenteraad zijn goedkeuring moet verlenen aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van 30 juni 2021 met als agendapunten:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers.
De gemeente Tessenderlo is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg van 30 juni 2021:
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Limburg afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Limburg met betrekking tot het boekjaar 2020;
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
6. Statutaire benoemingen;
7.Statutaire mededelingen;
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers;
de vertegenwoordiger van de gemeente Tessenderlo die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 30 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zijnde Kurt Vermeyen en in voorkomend geval zijn plaatsvervanger zijnde Guido Steurs, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing;
het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Rekening houdend met het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Rekening houdend met het raadsbesluit van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Limburg.net, zijnde Wouter Janssen en in voorkomend geval zijn plaatsvervanger Kurt Vermeyen;
Rekening houdend met de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 28 april 2021 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 23 juni 2021 om 18 uur waarbij volgende agendapunten werden vastgesteld:
1) welkom door de voorzitter;
2) aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten);
3) jaarrekening 2020 / Verslag van de raad van bestuur aan de aandeelhouders / Verslag van de commissaris (454 DLB, art. 40 statuten);
4) activiteitenverslag 2020;
5) kwijting aan de bestuurders (art. 454 DLB, art. 40 statuten);
6) kwijting aan de commissaris (art. 454 DLB, art. 40 statuten);
7) benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 Statuten);
a. de heer Bert Schelmans vervangt de heer Leo Cardinaels als effectieve afgevaardigde voor de gemeente Bocholt voor het algemeen comité;
b. Mevrouw Jerica Heleven vervangt de heer Hugo Leroux als effectieve afgevaardigde voor de gemeente Diepenbeek voor het algemeen comité;
8) varia.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder artikel 398, §1, 3°.
De Statuten van Limburg.net.
de agendapunten van de algemene vergadering van 23 juni 2021 van de opdrachthoudende vereniging Limburg.net, goed te keuren en het mandaat te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger, zijnde Wouter Janssen en als plaatsvervanger Kurt Vermeyen om te handelen en te beslissen conform dit besluit;
het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Rekening houdend met de oproepingsbrief van 4 mei 2021 tot de digitale algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 om 16.00 uur met de volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020
7. Vaststelling van wijziging van vaste vertegenwoordiger commissaris
8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Deze agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021, zoals opgenomen in de uitnodiging van 4 mei 2021, moeten op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Rekening houdend met de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Rekening houdend dat er geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) en in het bijzonder op artikel 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De gemeente Tessenderlo is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 en van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal, met name de heer Jozef Van Aelst, gemeenteraadslid, en als plaatsvervanger de heer Wouter Janssen, gemeenteraadslid.
op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goed te keuren.
de vertegenwoordiger van de gemeente, zijnde de heer Jozef Van Aelst, of in voorkomend geval zijn plaatsvervanger, zijnde de heer Wouter Janssens, te mandateren om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda;
het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Rekening houdend met de oproepingsbrief van 11 mei 2021 voor de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg op donderdag 24 juni 2021 om 18.00 uur die de volgende agendapunten bevat:
1. toelichting van het verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2020;
2. toelichting van het verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2020;
3. de balans 2020 en de resultatenrekening 2020, en de vaststelling van het saldo (resultaatverwerking): goedkeuring (stemming);
4. kwijting aan de bestuurders: goedkeuring (stemming);
5. kwijting aan de commissaris-revisor: goedkeuring (stemming);
6. vaststelling van de werkingstoelage voor de deelnemers-gemeenten (aandelen A) voor het boekjaar 2021: goedkeuring (stemming).
Rekening houdend met de toelichtingsnota's en verantwoordingsstukken betreffende de punten vermeld op de agenda van de gewone vergadering 24 juni 2021 van de Algemene Vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om goedkeuring van de agenda te weigeren.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen.
De gemeente is deelnemer van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
de agenda van de gewone vergadering van 24 juni 2021 van de Algemene Vergadering van de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg goed te keuren;
de vertegenwoordiger, zijnde Kurt Vermeyen, of bij belet de plaatsvervanger, zijnde Paula Van Sweevelt, het mandaat te verlenen om op vermelde vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda;
het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van onderhavig besluit en onverwijld een afschrift te bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
Raadslid Van den Bossche stelt:
“Zodra we de zon zien willen we naar buiten” LOOI.nu wil het openbaar domein inrichten zodat het ook toegankelijk is voor al haar gebruikers. Daarom vragen we het akkoord van deze gemeenteraad om binnen afzienbare tijd een aantal picknicktafels aangepast voor rolstoelgebruikers te plaatsen. De juiste aantallen en plaatsen waar ze kunnen komen zal een beslissing zijn van het schepencollege indien we hier de steun krijgen van de meerderheid binnen de gemeenteraad.
Concreet moeten de picknicktafels op een rolstoeltoegankelijke ondergrond geplaatst worden. Ook de weg er naar toe zal aan de nodige toegankelijkheidsvereisten moeten voldoen. Op die manier kunnen rolstoelgebruikers vlot gebruikmaken van deze plekjes om te genieten op ons openbaar domein. We rekenen op onze burgers om bij deze tafels voorrang te geven aan onze rolstoelgebruikers. De kostprijs per bank wordt geraamd we op zo’n 250,00 EUR.
Met de die tafels voor rolstoelgebruikers wil LOOI.nu maximale toegankelijkheid creëren. We moeten investeren in ons openbaar domein zodat alle gebruikers ervan kunnen genieten. De uitrol van deze picknicktafels zou voor Tessenderlo een positief signaal zijn naar de kwetsbare groepen. Ook hen willen we de kans geven om ons openbaar domein te ontdekken en ervan te genieten. We willen deze tafels graag plaatsen in alle deelgemeenten.
Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur.
kennis te nemen van de gevraagde dagorde van raadslid Van den Bossche;
op voorstel van raadslid Van den Bossche niet over te gaan tot een stemming.
Raadslid Camps stelt:
De bevoegde schepen lanceerde de oproep om suggesties te ontvangen naar plaatsen om bomen bij te kunnen planten. Wij gaan graag in op deze uitnodiging.
Als een laanboom wordt verwijderd, om welke reden ook, dan valt het voor dat deze niet wordt vervangen.
Er komen meerdere straten in aanmerking om te voorzien van laanbomen. Wij denken dat vele straten hiervoor in aanmerking kunnen komen, bv. de Groenstraat en de Industrieweg. Elke boom draagt een steentje bij in de strijd tegen de klimaatverandering, zorgt voor meer diversiteit en garandeert koelte en schaduw in de hete zomers. Zeker waar fietspaden zijn, kan in de zomer deze schaduw erg verfrissend zijn.
Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur.
kennis te nemen van de gevraagde dagorde van raadslid Camps;
Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur.
Raadslid Camps stelt:
Love is love.
Het is intriest om in de media anno 2021 te moeten vernemen dat Vlaamse topsporters hun geaardheid niet durven uiten. Het is onwaarschijnlijk dat mensen niet mogen houden van mensen van wie ze houden omdat dit niet aan ‘de norm’ zou voldoen of omdat dit tegennatuurlijk of ziek zou zijn.
We kunnen niet tolereren dat scholieren of studenten elkaar geslagen worden of bedreigd worden omdat ze zijn wie ze zijn en dit tonen.
Dit is niet meer van deze tijd! Daarom is het belangrijk dat wij als lokale overheid zeer duidelijk stellen dat we niet akkoord zijn met dergelijk gedrag en dat we dat ten sterkste veroordelen.
We zijn onszelf verplicht de LGBT+ -gemeenschap te steunen in hun mens zijn en elke vorm van afwijzing, veroordeling, … ten strengste af te wijzen door een permanent zichtbaar symbool in onze gemeente op te richten, waardoor we laten blijken deze mensen te waarderen om wie ze zijn.
Het agendapunt wordt verworpen met 17 stemmen tegen (sp.a-SPiL: Verwimp F., Wilms W., Eens K., Steurs G., Moonen L., Janssen W., Vermeyen K., Geyskens B., Peys I., CD&V: Govaerts S., Smeets A., Sanen N., Verboven E., Van Aelst J., Van Sweevelt P., Open Vld: Gaethofs C., Argento O.), 4 onthoudingen (N-VA: Geyskens L., Carmans R., Kortleven I., Onafhankelijke: Moonen J.) en 3 stemmen voor (Groen: Camps D., LOOI.nu: Van den Bossche S., Wilms N.).
kennis te nemen van de gevraagde dagorde van raadslid Camps;
niet over te gaan tot de uitwerking van een LGBT+-vriendelijk beleid.
Raadslid Camps stelt:
Met het lopende openbaar onderzoek inzake de ‘ontwikkeling’ van het Kolmenveld, volhardt het bestuur in de boosheid en drijft zij haar ondoordachte plannen door ten koste van de laatste groene long in het centrum van Looi. Hiermee voltrekt zich straks deze historische fout die onherstelbaar zal zijn …
Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat deze plannen mordicus moeten worden gerealiseerd omdat de meerderheid onmachtig is om haar eigen ongelijk toe te geven en het geweer van schouder te veranderen.
Groen stelt 3 zaken en roept het bestuur op om de huidige plannen stop te zetten en het kolmenveld te ontwikkelen tot een kolmenpark. De toekomstige generaties zullen haar dankbaar zijn! Wij vragen daarnaast met aandrang om de ingediende bezwaren ernstig te nemen en hier op in te gaan in plaats van deze allemaal verticaal te klasseren.
Ook met betrekking tot de “ontwikkeling” van het Kolmenveld heeft het studiebureau dat de mobiliteitstoets heeft opgemaakt voor het openbaar onderzoek vastgesteld dat de verkeersveiligheid ‘matig’ is. Als dit al gesteld wordt in een rapport dat de ontwikkelaar heeft besteld om haar plannen door te drijven, betekent dit niet meer of minder dan dat het met de verkeersveiligheid voor de zachte weggebruiker miserabel gesteld is.
Daarom vragen wij onverkort:
De Schoterweg heeft zeer smalle voetpaden aan beide zijden van de rijbaan. Er zijn ook aanliggende fietspaden aan beide zijden van de rijbaan (niet-conform). Het grootste deel van deze fietsroute zou op korte termijn conform worden gemaakt.
P18 - mobiliteitstoets – OO
De Processieweg kent geen voetpaden, louter grasbermen. Fietsers rijden er op de rijbaan met fietssuggestiestroken op een weg met max. snelheid van 50 km/u. Op korte termijn zouden hier verbeteringen worden aangebracht. Volledige conformiteit staat in het beleidsplan vooropgesteld op de lange termijn.
P19 - mobiliteitstoets – OO
Artikel 21 van het decreet lokaal bestuur.
kennis te nemen van de gevraagde dagorde van raadslid Camps;
op voorstel van raadslid Camps niet over te gaan tot een stemming.
Tijdens de gemeenteraadszitting kunnen raadsleden vragen stellen.
Artikel 31 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat raadsleden vragen kunnen stellen aan de burgemeester en schepenen.
kennis te nemen van de vragen van de raadsleden.
Informatief wordt steeds de datum van de volgende zitting GR en RMW meegedeeld aan de raadsleden.
kennis te nemen van de mededelingen.
19.30 uur: de zitting wordt geopend
19.38 uur: schepen Stefan Govaerts verlaat de zitting
19.43 uur: schepen Stefan Govaerts vervoegt de zitting
21.10 uur: raadslid Bob Geyskens verlaat de zitting
21.10 uur: schepen Stefan Govaerts verlaat de zitting
21.10 uur: schepen Nancy Sanen verlaat de zitting
21.12 uur: raadslid Bob Geyskens vervoegt de zitting
21.12 uur: schepen Stefan Govaerts vervoegt de zitting
21.13 uur: schepen Nancy Sanen vervoegt de zitting
21.27 uur: burgemeester Verwimp verlaat de zitting
21.31 uur: burgemeester Verwimp vervoegt de zitting
21.56 uur: de zitting wordt geschorst
22.01 uur: de zitting wordt heropend
22.01 uur: de besloten zitting wordt geopend
22.11 uur: einde van de zitting