Het verslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2021 moet worden goedgekeurd.
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur met betrekking tot de notulen dat overeenkomstig artikel 74 van het Decreet Lokaal Bestuur van toepassing is op de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 32 §3 en §4 van het huishoudelijk reglement van 27 mei 2019.
het verslag van 26 april 2021 goed te keuren.
Het VEB organiseert zich als aankoopcentrale die eerst zelf de nodige energie aankoopt (groothandelaar-model). Het VEB zorgt zelf voor een aanbesteding waarbij de concurrentie speelt. Het lokale bestuur zal dus klant worden bij het VEB en niet rechtstreeks bij de energieleverancier.
Het VEB zal een vaste kost van € 48,00/EAN/jaar aanrekenen. Dit komt neer op en totale jaarlijkse kost voor alle EAN nummers (zowel elektriciteit als gas) binnen het lokaal bestuur (gemeente, OCMW en AGB) van € 4.416,00 excl. btw.
De vaste kost bij de huidige leverancier van elektriciteit (Aspiravi) bedraagt € 0,22/EAN/dag of € 5.781,60 excl. btw/jaar voor alle EAN-nummers.
De vaste kost bij de huidige leverancier van gas (Lampiris) bedraagt € 50,32/EAN/jaar of € 956,08 excl. btw/jaar voor alle EAN-nummers.
De huidige totale vaste kost per jaar voor zowel elektriciteit als gas bedraagt € 6.737,68 excl btw per jaar.
Het VEB zal ook een kostendekkende vergoeding aanrekenen. Deze vergoeding is afhankelijk van verschillende factoren (verbruik, bijdrage bestuur tot schaalvoordeel, aantal bewegingen in de aansluitingen) en is momenteel nog niet gekend.
Na de startvergadering op 30 maart 2021 zal het Vlaams Energiebedrijf in april overgaan tot het verzamelen van de gegevens van de deelnemende besturen.
De financiële dienst stelt voor om toe te treden tot deze samenaankoop van energie via het Vlaams Energiebedrijf (als aankoopcentrale).
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 236 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
- de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
- het Bestuursdecreet van 07.12.2018;
- de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken , leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 47 § 2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale;
- het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017, en latere wijzigingen;
- het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
- de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzi
toe te treden tot de raamovereenkomst voor elektriciteit en aardgas van het Vlaams Energiebedrijf;
aan het vast bureau het mandaat te geven om met VEB contracten te sluiten voor de levering van groene elektriciteit en gas voor een periode van drie jaren, met ingang vanaf 01/01/2022.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (kortweg AVG) kent verschillende rechten toe aan personen van wie de persoonsgegevens verwerkt worden en biedt deze personen een aantal rechten om de verwerking van hun persoonsgegevens te controleren.
De procedure rechten van betrokkene voorziet in een werkwijze die toelaat om verzoeken tot uitoefening van rechten door betrokkenen correct en vlot te verwerken.
Wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid;
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Koninklijk Besluit van 12 augustus 1993 houdende de organisatie van de informatieveiligheid bij de instellingen van sociale zekerheid;
KB van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;
Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);
de procedure rechten van de betrokkene goed te keuren.
Rekening houdend met de oproepingsbrief van 4 mei 2021 tot de digitale algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 om 16.00 uur met de volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020
7. Vaststelling van wijziging van vaste vertegenwoordiger commissaris
8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Deze agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021, zoals opgenomen in de uitnodiging van 4 mei 2021, moeten op basis van de bekomen documenten en toelichtingsnota goedgekeurd worden door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
Rekening houdend met de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Rekening houdend dat er geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) en in het bijzonder op artikel 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal.
OCMW Tessenderlo is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal, met name de heer Jozef Van Aelst en als plaatsvervanger de heer Eric Verboven.
op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goed te keuren.
de vertegenwoordiger van het OCMW, zijnde de heer Jozef Van Aelst, of in voorkomend geval zijn plaatsvervanger, zijnde de heer Eric Verboven, te mandateren om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda;
het vast bureau te gelasten met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Voorzitter Wilms heet iedereen welkom.
21.57 uur: de zitting wordt geopend
21.58 uur: einde van de zitting