Terug college van burgemeester en schepenen

do 15/04/2021 - 09:10 Zaal Blauw

Hoogdringende punten

Consensuspunten

Financiën

Financiële dienst

Grondgebiedzaken

Milieu

Mobiliteit

Omgeving

Veiligheid, Dienstverlening en Werken

Organisatiebeheer

Secretariaat

Personeel

Bespreekpunten

Grondgebiedzaken

Groen

Gebouwen en diensten

Milieu

  • De dienst Omgeving heeft het initiatief genomen om een voorstel te formuleren om  de bestaande infrastructuur aan te passen om aan de noden en vragen van het personeel te voldoen. Momenteel ondervinden wij door het open karakter van de dienst veel geluidshinder van telefoongesprekken en gesprekken aan de balies. In bijlage het grondplan van de dienst met aanduiding van de gevraagde aanpassingen.

    Ondertussen werden offertes gevraagd en bekomen voor de gevraagde aanpassingen. 

  • In november 2011 ondertekende de gemeente het Burgemeestersconvenant voor Energie 2020. De gemeente engageerde zich hiermee om concrete maatregelen te nemen om de CO2-uitstoot op het eigen grondgebied te doen dalen met minstens 20% tegen 2020.
    In oktober 2015 lanceerde de Europese Commissie een nieuw convenant, het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie 2030, waarin de nieuwe EU-klimaatdoelstellingen voor 2030 geïmplementeerd werden. Dit convenant werd door de gemeente ondertekend op 27 november 2017. Het nieuwe burgemeestersconvenant heeft als doel om de CO2-uitstoot op het grondgebied van de gemeente met minstens 40% te doen dalen tegen 2030 en de gemeente uit te laten groeien tot een veerkrachtige plaats waar burgers toegang hebben tot veilige, duurzame en betaalbare energie. 

    Door de ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030 engageert het bestuur zich voor de opmaak van een nulmeting, een risico- en kwetsbaarheidsanalyse en een Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP). 

    Het Actieplan, tesamen met de nulmeting en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse worden ter goedkeuring voorgelegd.

Financiën

Financiële dienst

  • Op 29 maart ontving de financieel directeur een schrijven van Ammardi NV waarin zij in bezwaar gaan tegen de concessievergoeding voor kwartaal 2, 3 en 4 en de aangerekende opzeggingsvergoeding.  

Organisatiebeheer

Communicatie en onthaal

  • Wat is de Corona Impact Monitor? De coronapandemie heeft een sterke impact op het leven van ons allemaal. Kijk naar de winkelstraten, het toerisme, ouderenzorgcentra, scholen en een totaal andere aanpak van zomerevenementen, sport en cultuur… De langetermijn-impact hiervan is wellicht subtieler en zal verder gaan dan we in eerste instantie konden denken.

    De Betrokken Partij, in samenwerking met UHasselt, biedt met de Corona Impact Monitor Lokale Besturen een tool om als stad of gemeente een duidelijk beeld te krijgen van de dagelijkse impact op onzeinwoners en socio-economisch weefsel.

    De Corona Impact Monitor bevraagt op een concrete en wetenschappelijke manier onze inwoners over meer dan 10 beleidsthema’s en 100 indicatoren.

    Het onderzoek vindt plaats van 1-15 mei 2021. De resultaten vormen een sterke basis om beleidsplannen af te stemmen op de actuele noden en met zicht op de komende beleidsjaren.

Personeel

Secretariaat

Vrije Tijd

Cultuurhuis


Publicaties